Rusų karinis tranzitas gali būti apribotas

Galimo Lietuvos geležinkelio remonto Ministras Pirmininkas nevadina politiniu sprendimu

Po dviejų savaičių atostogų grįžęs Ministras Pirmininkas Gediminas Kirkilas priverstas pasinerti į disputą su Rusija dėl į Lietuvą einančio naftos vamzdyno. Premjeras teigia, kad į numanomą Maskvos šantažą netiekti naftos Lietuvai, prisidengiant naftotiekio remontu, nebus atsakoma politiniu sprendimu dėl geležinkelio remonto apriboti rusų karinio tranzito į Kaliningradą. Tačiau jis neatmetė galimybės, kad remontas vis dėlto galimas.

Pasak G.Kirkilo, per Lietuvą einančio svarbaus Rusijai geležinkelio „remonto” nebus, nebent prireiktų dėl jo techninės būklės. „Geležinkelį remontuosime, jeigu to reikėtų. Tai vyks tuo atveju, jei reikės, bet kokiais nors politiniais motyvais jokių remontų mes neplanuojame”, – vakar sakė premjeras.

Ministras Pirmininkas nemano, kad būtų tikslinga apriboti karinio tranzito į Kaliningradą apimtis. „Karinis tranzitas vyksta kaip vykęs”, – pareiškė G.Kirkilas.

Tačiau jis neatmetė galimybės, kad, iškilus būtinybei remontuoti per Lietuvą einantį geležinkelį, gali būti ir tam tikrų apribojimų ne tik rusų kariniams ešelonams, bet ir keleiviniams bei prekiniams traukiniams. Bet remontas, anot premjero, galimas tik tuo atveju, jeigu geležinkelyje įvyktų kokia nors avarija: „Jeigu atsitiktų kaip nors taip, kad neduok Dieve įvyktų kokia avarija, tai, aišku, būtų remontas. Bet kol kas tokios būtinybės nėra”.

Prezidentas Valdas Adamkus praėjusią savaitę tvirtino, kad tranzito į Kaliningradą programą įgyvendinanti Lietuva privalo užtikrinti keleivių bei krovinių saugumą, todėl jei yra būtinybė, geležinkeliai turi būti remontuojami. „Mes esame įsipareigoję tarptautinei bendruomenei praleisti Kaliningrado tranzitą, bet kartu turime užtikrinti ir saugumą tų traukinių, tų keleivių, kurie keliauja per Lietuvos teritoriją. Jei iškyla būtinybė atlikti remonto darbus tam, kad būtų užtikrintas geležinkelio saugumas, aš nematau čia jokios politinės įtampos. Darbai turi būti padaryti. Tai yra normalus procesas”, – šeštadienį sakė V.Adamkus.

Praėjusį penktadienį Lietuvos diplomatai įspėjo Rusiją, kad, užsitęsus naftotiekio „remontui”, dėl kurio yra nutrauktas žaliavos tiekimas „Mažeikių naftai”, gali būti pradėtas per Lietuvą einančio geležinkelio remontas ir apribotos Kaliningrado karinio tranzito apimtys. Paskelbus šią informaciją, pasigirdo prielaidų apie galimą santykių tarp Lietuvos ir Rusijos paaštrėjimą.

Premjeras nemano, kad santykiai su rusais yra paaštrėję. Jis taip pat pabrėžė, kad „Mažeikių nafta” apsirūpina žaliava per Būtingės terminalą ir geležinkeliais. „Kaip žinote, Mažeikių įmonė dirba beveik visu pajėgumu”, – atkreipė dėmesį G.Kirkilas.

Naftos tiekimas vamzdynu „Družba” nutrūko liepą. Rusija tvirtina, kad žaliavos tiekimas į „Mažeikių naftą” vamzdynu nutrūko dėl techninių priežasčių, tačiau Lietuvoje įžvelgiamas ir politinis atspalvis, šitaip Maskvai reiškiant nepasitenkinimą, kad įmonė parduota ne Rusijos, o Lenkijos bendrovei „PKN Orlen”.

Anot G.Kirkilo, Lietuva yra nusiuntusi pasiūlymą padėti Rusijai suremontuoti naftotiekį ir tikisi gauti atsakymą. Tačiau jis tvirtina, kad Lietuva turi apsirūpinimo nafta garantijas ilgam laikui, „bent jau iki tol, kol „PKN Orlen” perims visą atsakomybę ir už tiekimą, ir už kitus dalykus”.

Premjeras tikisi, kad sandoris dėl „Mažeikių naftos” perdavimo lenkams bus baigtas iki šių metų lapkričio.

Rusai tvirtina, kad „Družba” remontas gali vykti iki kitų metų kovo mėnesio.

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Politika su žyma , , , , , , , , , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.