Vos išvengė susidūrimo
Palangoje vakarais fejerverkais besigrožintys žmonės nė neįtaria, jog ši pramoga vieną kartą gali baigtis didele tragedija.
Praėjusį šeštadienį Palangos oro uoste besileidžiantis lėktuvas iš Hanoverio apie 22 valandą rytinėje kurorto dalyje pateko į fejerverkų šaudymo zoną.
Orlaivio ekipažas, mėgindamas išvengti ugnies pliūpsnių, buvo priverstas staigiai manevruoti.
Tą patį vakarą su fejerverkais vos nesusidūrė 23 valandą 20 minučių į Dubliną skristi pakilęs orlaivis.
Vos praskridus tiltą už lėktuvo uodegos pasipylė iš paplūdimio šaudomi fejerverkai.
Gali pataikyti į lėktuvą
Apie šiuos šaudymus švenčių rengėjai nebuvo informavę Palangos skrydžių valdymo centro.
„Fejerverkai kurorte buvo pleškinami visą šeštadienį. Todėl apie galimus netikėtumus skrydžių vadovai buvo įspėję visas tą dieną per kurortą skraidžiusias orlaivių įgulas”, – pasakojo centro direktorius Albinas Balčiūnas.
Skrydžių valdymo centro vadovo teigimu, į dangų šaudomi fejerverkai lėktuvams kelia rimtą pavojų.
Besileidžiantys ar kylantys orlaiviai virš Palangos centro skrenda 200 metrų aukštyje. Ties Vanagupe besileidžiančių orlaivių skrydžio aukštis sumažėja iki 100 metrų.
Tuo tarpu fejerverkai iššaunami į 200-300 metrų aukštį.
„Ar įsivaizduojate, kas būtų, jei į lėktuvo sparną ar degalų baką pataikytų fejerverko užtaisas? Orlaivio variklius sugadintų į turbinas galinčios patekti ore esančios fejerverko atplaišos”, – apie pavojų įspėjo A.Balčiūnas.
Specialistas teigė nesąs nusiteikęs prieš fejerverkus. Bet šaudymo laikas neturi sutapti su skrydžiais.
Savivaldybė nieko nežinojo
A.Balčiūnas pirmadienį kurorto savivaldybės paprašė, kad išduodant leidimus šaudyti fejerverkus būtų reikalaujama tai derinti ne tik su ugniagesiais, bet ir Skrydžių valdymo centru.
Tačiau paaiškėjo, kad apie šeštadienį kurorte šaudytus fejerverkus savivaldybėje niekas nežinojo.
Renginiams leidimus išduodantis savivaldybės kultūros skyrius pastarąjį kartą apie šaudytus fejerverkus buvo informuotas liepos 15 dieną, kai „Vanagupės” viešbutyje puotavo vestuvininkai.
Pavojų įsivaizduoja skirtingai
„Lietuvos rytas” išsiaiškino, kad iš Hanoverio skrendančio orlaivio įgulą išgąsdino „Horn Grand Prix” lenktynių baigimo proga iššauti fejerverkai.
Prieš vidurnaktį paplūdimyje prie tilto į dangų buvo pleškinama renginio „Ibiza Party” metu.
Visus šiuos fejerverkus surengusios pirotechnikos firmos „Blikas” vadovas Gytis Lagunavičius teigė, kad šeštadienį Palangoje buvo šaudomi antrosios ir trečiosios klasės sudėtingumo užtaisai, kuriems leidimų nereikia.
Jo tvirtinimu, pasibaigus lenktynėms į dangų iššovusios ugnys galėjo pasiekti 30 metrų aukštį, o paplūdimyje – apie 50 metrų.
G.Lagunavičiaus teigimu, tokie fejerverkai praskrendantiems lėktuvams jokios įtakos nedaro.
Bet Skrydžių valdymo centro direktorius A.Balčiūnas yra įsitikinęs, kad orlaiviams gali būti pavojingas ir toks fejerverko aukštis: „Pagal civilinės aviacijos reikalavimus, oro uosto tūpimo sektoriuje bet kokie šaudymai yra draudžiami”.
Kas informuos aviatorius?
Palangos savivaldybės kultūros skyriaus vedėjas Vygantas Rekašius aiškino, jog, pagal įstatymą, nuo 22 iki 6 val. ryto šaudyti fejerverkus galima švenčių dienomis ir gavus savivaldybės leidimą renginiams.
V.Rekašiaus nuomone, švenčių rengėjai apie fejerverkus informuoti savivaldybės neprivalo.
Tai išgirdusiam Palangos skrydžių valdymo centro direktoriui nusviro rankos: „Tai iš kur tada mums reikalauti informacijos apie kurorte šaudomų fejerverkų laiką?”
Apie salves praneša iš anksto
Lietuvos civilinės aviacijos administracijos direktoriaus pareigas laikinai einantis Alvydas Šumskas teigė, kad anksčiau fejerverkai grėsmę lėktuvams keldavo ir Vilniuje.
Ir pajūryje, ir sostinėje lėktuvų žemėjimo trasa yra virš miestų, todėl apie aukštai į dangų paleidžiamus objektus šių oro uostų skrydžių valdymo centrai privalo žinoti iš anksto.
Dabar sostinėje Skrydžių valdymo centras informuojamas ne tik apie planuojamus iššauti fejerverkus, bet ir apie švenčių metu į dangų paleidžiamus balionėlius.
„Sveikas žmonių protas padiktuoja, kas gali trukdyti orlaivių skrydžiams.
Juk niekam nešauna į galvą fejerverkus pyškinti šalia degalų talpyklų”, – sakė civilinės aviacijos vadovas.
Pasak A.Šumsko, net ir lėktuvų trajektorijos nepasiekiantys fejerverkai orlaivių įguloms kelia pavojų: „Tamsoje staiga įsižiebiančios ugnys gali trumpam apakinti orlaivių pilotus”.