Dauguma vairuotojų, linkusių viršyti leistiną greitį, naudoja antiradarus arba radarų detektorius. Taip siekiama išvengti gerokai išaugusių piniginių baudų.
Galima sakyti, kad vairuotojai turima technika, įspėjančia apie netoliese greitį matuojančius kelių policijos pareigūnus, savotiškai su jais rungtyniauja. Neretai radarų „žudikai” yra efektyvesni nei policijos turima greičio matavimo įranga.
Modernūs radarai
Klaipėdos policininkai naudoja trijų tipų greičio matuoklius. Tai jau pasenę rusiški ir ukrainietiški radarai „Barjer”, liaudies praminti fenais. Jie greitį matuoja radijo bangoms.
Taip pat turima ir modernių lazerinių greičio matavimo prietaisų. Vieni yra kilnojamieji, kiti stacionarūs, vežiojami automobilyje. Tokius, anot Klaipėdos VPK Eismo priežiūros skyriaus viršininko Sauliaus Švėgždos, galima pavadinti kompiuteriais.
Lazeriniai greičio matuokliai automobilį gali pastebėti ir labai tiksliai nustatyti jo greitį net daugiau nei už kilometro.
Vis dėlto ne visi modernūs lazeriniai radarai rodo pažeidėjo automobilio numerį. Vairuotojas visuomet gali ginčytis, kad policininkas nustatė ne jo, o šalia važiavusio ir viršijusio leistiną greitį automobilio pažeidimą.
Policininkų naudojami greičio matavimo prietaisai kasmet tikrinami ir sertifikuojami Valstybinėje standartizacijos ir metrologijos tarnyboje. Jei už greičio viršijimą sustabdę vairuotoją policininkai greitį matavo radaru, neturinčiu sertifikato, juridiškai jie elgėsi neteisėtai. Taigi šiuos parodymus galima ginčyti teisme.
Apgaudinėja radarus
Anksčiau apsiginti nuo greičio matuoklių buvo naudojami detektoriai „Mongoose”, „Cobra”, kurie iš anksto įspėdavo vairuotojus. Jų kaina svyravo nuo 300 iki 500 litų. Tačiau į modernių radarų lazerio srautą šie detektoriai nereaguoja.
Šiuo metu pardavinėjami detektoriai „Whistler”, kurie reaguoja ir į vadinamuosius fenus ir į lazerinius radarus. „Whistler” kaina siekia keturis šimtus litų.
Tarp patikimiausių iš naujos kartos antiradarų prieš trejus metus buvo „Blinder”. Jis apsaugo nuo lazerinių radarų. „Blinder” kaina, priklausomai nuo komplektacijos, buvo nuo 900 iki 1500 litų.
Šiuo metu skelbimuose vyrauja „Target” pavadinti antiradarai.
Juos pardavinėjantys asmenys teigia, kad „Target” veikia gudriau nei „Blinder”, nes, naudojant jį, radaras rodo klaidą ir policininkas gali įtarti.
„Target”, pagavęs lazerio srautą, 7-8 sekundes „kala” atgal savo lazeriu specialų signalą, dėl kurio radaras trumpam „apanka” ir nieko nerodo. Pats tuo metu pypsi, per tą laiką spėjama pristabdyti automobilį. „Target” su įmontavimu į automobilį kainuoja apie 1800 litų.
Išplėtotas verslas
Lietuvoje yra net keletas firmų ir parduotuvių, kuriose prekiaujama antiradarais, detektoriais ir už tam tikrą mokestį įmontuoja juos į automobilį. Tačiau patys naujausi modernūs antiradarai ne kiekvienam įkandami. Jų kaina gali siekti ir du tūkstančius litų.
Kad antiradarų montavimo verslas sekasi, matyti iš to, kiek investuojama reklamuoti šiuos įtaisus interneto svetainėse. Pateikiamos didelės įtaisų fotografijos, platūs veikimo aprašymai.
Firmos netgi suteikia kelių mėnesių bandomąjį laikotarpį. Jei per tą laiką radaras nepadės, tuomet bus grąžinti pinigai.
Daugeliui įtaisų suteikiama ne mažesnė nei vienerių metų garantija, lietuviškos naudojimo instrukcijos.
Įmontuoja gamyklose
Nors radarai bei antiradarai laisvai pardavinėjami ir montuojami, tačiau draudžiama juos naudoti. Policijos pareigūnai, aptikę automobilyje prietaisus, kurie trukdo arba įspėja apie greičio matavimo prietaisų darbą, vadovaudamiesi Administracinių teisių pažeidimų kodeksu, gali vairuotoją bausti nuo 100 iki 200 litų bauda bei konfiskuoti patį įtaisą.
S.Švėgždos teigimu, ypač daug radarų ir antiradarų būdavo randama prieš ketverius metus. Per pastarąjį pusmetį policininkai nebuvo radę nė vieno radaro ar antiradaro.
Jo manymu, kelių patrulį, matuojantį greitį, sunku apgauti. Per daug metų išsiugdo tam tikras patyrimas. Jo dėka policininkas gali iš menkiausių smulkmenų pamatyti, kuris automobilis turi „priešnuodžius” prieš greičio matuoklius.
S.Švėgžda daro prielaidą, kad šių prietaisų naudojimo vajus jau praeina. Tačiau neatmeta ir tos galimybės, kad antiradarai ir detektoriai tobulėja greičiau nei policininkų įgūdžiai ir jų technika.
Šiuo metu pasitaiko ir naujų automobilių, kuriuose jau gamykloje yra įmontuoti specialūs įtaisai greičio matavimo prietaisams apgauti. Tokių automobilių vairuotojus, S.Švėgždos teigimu, apkaltinti naudojus neleistinus prietaisus tikra „vargo vakarienė”. Neišardžius automobilio vargu ar pavyktų rasti gamintojo įmontuotą antiradarą ar detektorių.
Vincas Grigas