Trečioji šiemet Lietuvoje įvykusi lėktuvo avarija apsiėjo be žmonių aukų
Lietuvos oreivius nesiliauja persekiojusi nelaimių lavina. Šeštadienio vakare, apie 21 val., Trakų rajone esančio Paluknio aerodromo prieigose keturviečiam lėktuvui rėžusis į žemę tik per laimingą atsitiktinumą išvengta aukų. Jį pilotavęs pusamžis vilnietis Leonidas Chursinas dėl patirtų daugybinių sužalojimų gydomas Vilniaus ligoninės reanimacijoje, o avarijos priežastis tiriantys ekspertai dar negali pateikti tikslių išvadų.
Technikos gedimas arba piloto klaida
Vos penktadienį įregistruotu Prancūzijoje pagamintu pramoginiams skrydžiams skirtu keturviečiu „Robin” markės lėktuvu savininkas pasidžiaugė ne daugiau kaip parą. Tąkart jis pirmąkart savarankiškai pakilo į padangę. Penkiasdešimtmetis L.Chursinas iš viso buvo skraidęs apie pusantro šimto valandų ir įgijęs lakūno mokinio licenciją.
Avarijos liudytojai pasakojo girdėję, kaip prieš pat lėktuvo kritimą jo variklis ėmė dirbti netolygiai, su pertrūkiais. Netrukus nedidelis orlaivis iš maždaug 30-40 metrų aukščio nukrito ant žemės miške, esančiame už kelių šimtų metrų nuo kelio Vilnius-Druskininkai. Laimė, kad lėktuvas rėžėsi į žemę pro tankias medžių šakas, todėl pastaroji aplinkybė, kaip teigia aviacijos specialistai, leido gerokai sušvelninti kritimą ir po jo sekusį smūgį. Tikėtina, kad būtent tai išgelbėjo L.Chursino gyvybę. Tuo tarpu iš jo pilotuoto lėktuvo teliko metalo laužo krūva.
Nelaimės aplinkybes besiaiškinantys Civilinės aviacijos administracijos ekspertai teigia įžvelgiantys dvi tikėtinas versijas. Viena jų – techninis variklio gedimas. Tuo tarpu antrojoje užsimenama ir apie menkai patyrusio piloto galimai padarytą klaidą, galėjusią turėti įtakos tokiai skrydžio baigčiai ar sutrikdyti lėktuvo mechanizmų veiklą. Specialistai patikino tik viena – lėktuvui negalėjo pritrūkti degalų, mat sparnuose dar buvo likę jų atsargų.
Sezono pradžia pažymėta avarijomis
„Kol kas tikslių ir konkrečių išvadų nėra ir tikriausiai nebus iki tol, kol nebus pasikalbėta su nukentėjusiu pilotu. Nėra nė vieno liudytojo, kuris būtų aiškiai matęs visą skrydį ir galėtų atsakyti, ar pilotas mėgino sukti antrą ratą bandydamas ištaisyti klaidą prieš nutūpimą, ar vis tik tai buvo pakilimas po vadinamojo „konvejerio”, kai ratais paliečiama žemė ir vėl greitėjant kylama aukštyn. Vos keli liudytojai sakė matę tik paskutines skrydžio akimirkas, – pasakojo Civilinės aviacijos administracijos direktoriaus pavaduotojas Alvydas Šumskas. – Viską tikimės sužinoti pasikalbėję su pilotu. Dabar šios nelaimės priežasčių išaiškinimas jau nėra degantis reikalas, todėl palauksime, kol vyriškis atsigaus bei sustiprės po patirtų traumų ir, pats išanalizavęs savo veiksmus, galės su mumis bendrauti. Kol kas nėra reikalo dar labiau traumuoti žmogų, net jei jis būtų ir geresnės sveikatos būklės”.
Pasak A.Šumsko, ketvirtadienį ketinama surengti Lietuvos aeroklubo tarybos, kurią sudaro aviacijos sporto federacijų prezidentai, posėdį. Akivaizdu, kad pastarajame susitikime vienas svarbiausių numatytų klausimų – priemonių, kuriomis būtų galima užkirsti kelią tokioms skaudžioms nelaimėms, paieška.
„Skraidymo sezonas dar tik prasideda, o kaip matome, nelaimingų įvykių pasipylė tikrai daug. Visų šiųmečių avarijų priežastys yra skirtingos, todėl neįmanoma pritaikyti kažkokio vieno metodo, kuris leistų sumažinti nelaimių kiekį. Išklausysime visų nuomones ir vis tiek mėginsime prieiti prie vieningos nuomonės dėl galimų susidariusios problemos sprendimo būdų”, – „Kauno dienai” sakė A.Šumskas.
Viena po kitos – trys nelaimės
Priminsime, kad per kiek daugiau nei mėnesį pastaroji Lietuvoje užregistruota orlaivio avarija, kai nedidelis lėktuvas rėžėsi į žemę, jau trečia. Balandžio 29-ąją Jurbarko rajone sudužus čekų gamybos dviviečiam lėktuvui „Zlin 42 M” žuvo jį pilotavęs 45-erių metų Aloyzas Šulskis bei kartu skridęs dvejais metais jaunesnis lakūno bičiulis – Jurbarko rajono policijos komisariato tyrėjas Jurijus Merzlikinas. Tuo tarpu kiek daugiau nei prieš savaitę Prienų rajone nukritus savadarbiui vienviečiui ultralengvam lėktuvėliui, tragiška nelaimė pasiglemžė žinomo orlaivių konstruktoriaus 57-erių Algirdo Kučinsko gyvybę.
Civilinės aviacijos administracijos direktoriaus pavaduotojas A.Šumskas įsitikinęs, kad didžioji dalis tokių nelaimių įvyksta nepaisant skrydžių taisyklių ir tiesiog dėl elementaraus aplaidumo. Beje, devynios iš dešimties orlaivių avarijų Lietuvoje įvyksta savaitgaliais ir švenčių dienomis.
43 metu Jurijus Merzlikinas, ar tai to izymaus zolininko sunus, gal kas zinote?