Nors lygių galimybių kontrolierė skundą dėl jaunų žmonių diskriminacijos draudžiantis privalomuoju civiliniu draudimu pripažino pagrįstu, draudimo bendrovės ir toliau žada nustatinėti kainas remdamosi statistika, kuri jaunimui nepalanki.
Žinia, kovo pabaigoje Lietuvos jaunimo organizacijų taryba (LiJOT) pasipiktino dėl to, kad kai kurios draudimo bendrovės jaunesniems nei 25 metų vairuotojams taiko didesnius transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo įkainius, neatsižvelgdamos į vairavimo patirtį.
Praėjusią savaitę lygių galimybių kontrolierė Aušrinė Burneikienė Lietuvos draudimo priežiūros komisiją (LDPK) informavo, kad draudimo bendrovių nustatomi kainų principai ne visiškai atitinka Lygių galimybių įstatymo principus. Todėl LDPK buvo įpareigota užtikrinti, kad komisijos rengiamuose ir priimamuose teisės aktuose būtų įtvirtintos lygios teisės ir galimybės, neatsižvelgiant į amžių.
Tačiau panašu, kad A. Burneikienės darbas nueis perniek. Greičiausiai išsipildys prieš keletą mėnesių Lygių galimybių kontrolierės tarnybos darbuotojų teiktos prognozės, kad draudikai vis tiek nereaguos į jų pastabas.
„Kas iš to, jei mes ir įrodysime, jog draudimo bendrovės nusižengia Lygių galimybių įstatymui. Iš patirties galime pasakyti, kad su draudimo bendrovėmis labai sunku kovoti”, – kovo mėnesį, vos pradėjus nagrinėti LiJOT pateiktą skundą „Vakarų ekspresui” sakė lygių galimybių kontrolierės patarėja Laima Vengalė.
„Draudimas yra verslas”
Nors LDPK pirmininkas Mindaugas Šalčius vakar „Vakarų ekspresą” patikino informuosiąs draudimo bendroves, kad jos negali pažeidinėti lygių galimybių principo teikdamos draudimo paslaugas, tačiau jis negalėjo užtikrinti, kad jaunesni nei 25 metų vairuotojai nuo šios dienos jau nebemokės didesnės kainos už civilinės atsakomybės privalomąjį draudimą.
„Nei LDPK, nei kokia kita institucija negali kištis į draudimo bendrovių kainodarą. Kaip matote, nebuvo užfiksuota, kad draudimo bendrovės pažeidė kurį nors įstatymą, o tik ne visiškai atitinka įstatymo nustatytus principus. Sankcijos, žinia, yra numatytos tik už įstatymų pažeidimus”, – sakė M. Šalčius.
Pasak jo, sankcijų draudimo bendrovių atžvilgiu bus imtasi tik tuomet, jei ir ateityje bus panašių skundų dėl diskriminacijos. Tačiau kiekvienas konkretus atvejis turi būti išnagrinėtas atskirai ir turi būti užfiksuotas įstatymo pažeidimas.
„Draudimo versle dažnai fiksuojama kolizija tarp lygių galimybių principų ir per šimtmečius susiklosčiusių draudimo santykių. Gal šis pavyzdys ir per daug žiaurus, tačiau jokia draudimo kompanija nesutiks dešimčiai metų apdrausti žmogaus, kuriam diagnozuota paskutinė vėžio stadija, gyvybės. Galima sakyti, kad tokiu atveju būtų pažeistos lygios galimybės, tačiau juk draudimas yra verslas”, – pabrėžė M. Šalčius.
Vadovausis patikrintais metodais
Draudimo kompanijų atstovai kol kas jokių pokyčių kainodaroje nežadėjo. Esą draudikai dabar tikrai nesivadovauja iš piršto išlaužtais teiginiais. Visos kainos yra sudarytos remiantis ilgalaike patirtimi ir statistika. Ja žadama remtis ir ateityje.
„Nors mes gerbiame lygių galimybių kontrolierės A. Burneikienės nuomonę, tačiau negalime ja aklai vadovautis. A. Burneikienė nurodo, kad draudimo bendrovės privalo gilintis į kiekvieno besidraudžiančiojo amžių, pomėgius, charakterį ir t.t. Tačiau mes neturime tokių galimybių, nes norint pažinti žmogų, gali neužtekti ir pusdienio, o juk apsidraudžiama per keletą minučių. Todėl mes ir toliau vadovausimės statistika”, – vakar „Vakarų ekspresui” sakė draudimo bendrovės „PZU Lietuva” Viešųjų ryšių ir marketingo departamento direktorė Rasa Paulienė.
Avarijų kiekį lemia amžius
„Lietuvos draudimo” Transporto draudimo skyriaus vadovo Vaidoto Krenciaus teigimu, Europos sąjungoje taip pat įprasta praktika, kai draudimo įmonės atsižvelgia į amžių kaip vieną iš riziką lemiančių kriterijų.
Pasak jo, statistiniais duomenimis, iš 100 jaunų vairuotojų avarijas padaro 14-15, o vyresni nei 25 metų vairuotojai avarijų padaro triskart mažiau. Tad esą natūralu, kad rizikingesni klientai turi mokėti daugiau.
Jis patikino, kad ir jauni, bet drausmingi vairuotojai, nepaisant amžiaus, gali tikėtis mažesnės draudimo kainos, mat, pavyzdžiui, 4 metus be eismo įvykių važinėjantiems ir 25 metų neturintiems vairuotojams „Lietuvos draudimas” taiko 40 procentų nuolaidą.
Tuo tarpu jaunimas nežada nuleisti rankų ir toliau seks draudimo kompanijų veiklą. Pasak LiJOT atstovo Šarūno Frolenkos, jei situacija nesikeis, planuojama vėl atlikti tyrimą ir, nustačius, kad draudimo kompanijos ir toliau diskriminuoja jaunimą, vėl kreiptis į lygių galimybių kontrolierę, arba į kitas institucijas.