Komisija vertina Kipro, Lietuvos, Maltos ir Jungtinės Karalystės konvergencijos programas

Išnagrinėjusi Kipro, Maltos ir Jungtinės Karalystės atnaujintas konvergencijos programas , Europos Komisija nustatė, kad šios šalys, kurioms taikoma perviršinio deficito procedūra, pateikia strategijas, kurios padėtų joms ištaisyti perviršinio deficito padėtį, net jeigu 2006 m. JK gali tekti imtis papildomų priemonių. Kipras ir Malta patys nusistatė dabartinio dešimtmečio biudžeto patikslinimo planą, kuris atitinka Stabilumo ir augimo paktą, tačiau jie raginami pagerinti ilgalaikį valstybės finansų tvarumą. Lietuva planuoja patikslinimą atsižvelgdama į savo vidutinės trukmės tikslą, atspindintį tebevykstančios pensijų reformos išlaidas, tačiau kurį galima padidinti, atsižvelgiant į geras augimo perspektyvas.
„Visos šalys, išskyrus Jungtinę Karalystę, nusistatė valstybės finansų vidutinės trukmės tikslus, atitinkančius atnaujintą Stabilumo ir augimo paktą. Optimistiškai nuteikia ir tai, kad Kipras, Lietuva ir Malta (beveik) pasiektų šiuos tikslus iki savo atitinkamų programų laikotarpių pabaigos. Paktą atitinkančios biudžeto strategijos ne tik padeda sukurti patikimą fiskalinę politiką ekonominio ciklo sąlygomis, jos yra ir būtina didesnio augimo Europoje prielaida”, pasakė Komisijos narys Joaquķn Almunia, atsakingas už ekonomikos ir pinigų klausimus.
Kiekvienais metais valstybės narės praneša Komisijai savo vidutinės trukmės makroekonomikos ir biudžeto prognozes, kuriose turi būti numatyta patikima riba, neleidžianti viršyti Sutartyje numatytos didžiausios 3 % deficito ribos. Remiantis patikslintu Stabilumo ir augimo paktu, euro zonos ir VKM II valstybėms narėms rekomenduojama nusistatyti atitinkamą vidutinės trukmės biudžeto tikslą nuo -1 % BVP mažai įsiskolinusioms arba didelio augimo potencialo šalims iki beveik subalansuoto arba perteklinio biudžeto smarkiai įsiskolinusioms arba mažo augimo potencialo šalims. Jeigu dar neįvykdė savo tikslo, jos turėtų toliau kasmet atlikti patikslinimus pagal ciklą, laikydamosi nustatytos 0,5 % BVP normos, neįskaitant vienkartinių ir kitų laikinųjų priemonių.
Daugiamečių biudžeto programų vertinimas atliekamas atskirai, neatsižvelgiant į vertinimą, ar šalis, kuri dar neįsivedė euro, yra tam pasirengusi ar ne. Pastarasis vertinimas bus atliktas spalio mėn. vadinamojoje Konvergencijos ataskaitoje, jeigu iki to laiko nebus pateikta individualių prašymų.

Kipras

2005 m. gruodžio 14 d. Kipras pateikė atnaujintą 2005-2009 m. konvergencijos programą. Remiantis tikėtinu makroekonominiu scenarijumi (kuris šiek tiek palankus programos laikotarpio pabaigoje), pagal programą planuojama iki 2009 m. palaipsniui sumažinti deficitą nuo numatomo 2,5 % BVP 2005 m. iki 0,6 %, mažinant struktūrines išlaidas bei derinant struktūrines ir vienkartinių pajamų priemones.
Programoje nustatytas biudžeto pozicijos vidutinės trukmės tikslas – apie 0,5 % BVP struktūriniu požiūriu (t. y. patikslintas pagal ciklą ir neįskaitant vienkartinių ir laikinųjų priemonių), kuris atitinka Paktą.
Atrodo, kad remdamasis apytiksliais 2005 m. rezultatais ir atsižvelgdamas į tai, kad su biudžeto tikslais susijusi rizika yra iš esmės subalansuota, Kipras pakoregavo savo perviršinį deficitą 2005 m., kaip 2004 m. liepos mėn. rekomendavo Taryba. Biudžeto strategija taip pat užtikrinama, kad vidutinės trukmės tikslas būtų beveik pasiektas iki 2009 m., atliekant vidutinį struktūrinį patikslinimą, kuris atitinka Pakte nustatytą metinę 0,5 % BVP normą. Nuo 2008 m. bus nurodoma ir patikima riba, kad esant įprastiems makroekonominiams svyravimams nebūtų pažeista 3 % BVP deficito riba.
Planuojama, kad skolos santykis, kuris šiuo metu lygus 70,5 % BVP, smarkiai sumažės per programos laikotarpį ir 2009 m. sudarys 53,5 % – tai bus geras santykis, atsižvelgiant į didelę valstybės finansų tvarumo riziką, susijusią su prognozuojamomis biudžeto išlaidomis senėjančiai visuomenei.
Apskritai, struktūrinis patikslinimas, kuris planuojamas per programos laikotarpį, 2005 m. iki mažesnės nei 3 % BVP vertės sumažinus deficitą, yra tinkamas. Tačiau Kiprui reikėtų užtikrinti tolesnį vidutinės trukmės tikslo struktūrinį patikslinimą, ištaisius perviršinio deficito padėtį, ir kontroliuoti valstybės pensijų išlaidas, įgyvendinant tolesnes pensijų ir sveikatos priežiūros reformas, siekiant pagerinti ilgalaikį tvarumą.

Lietuva

2005 m. gruodžio 1 d. Lietuva pateikė atnaujintą 2005-2008 m. konvergencijos programą. Programos tikslas – struktūriniu požiūriu sumažinti valstybės deficitą (t. y. patikslinant pagal ciklą ir neįskaitant vienkartinių ir laikinųjų priemonių) iki 1 % BVP arba netgi daugiau iki programos laikotarpio pabaigos. Tai paremta 2005 m. 7,0 %, šių metų 6,0 % ir 2008 m. 6,8 % ekonominio augimo prielaidomis, t. y. visai tikėtinu scenarijumi.
Deficito tikslas atitinka programos biudžeto pozicijos vidutinės trukmės tikslą bei Paktą.
Apibūdinta biudžeto padėtis gali būti nepakankama, norint pasiekti vidutinės trukmės tikslą iki 2008 m., kaip suplanuota programoje. Šią padėtį iš dalies iškreipia tebevykstančios pensijų reformos išlaidos, kurios didėja nuo 0,5 % BVP 2005 m. iki 0,8 % 2008 m.
Lietuva turėtų greitai, galbūt jau šiais metais, nustatyti ir išlaikyti patikimą ribą, kad esant įprastiems makroekonominiams svyravimams nebūtų pažeista didžiausia 3 % riba, jeigu deficito rezultatas yra arčiau 1 % BVP, palyginti su programoje apskaičiuotu 1,5 %.
Jeigu BVP yra mažesnis nei 20 %, šalies valstybės skola yra nedidelė ir stabili, palyginti su ES sutartyje nustatyta didžiausia 60 % riba, o valstybės finansų tvarumas susijęs su nedidele rizika iš dalies dėl pensijų reformos, dėl kurios valstybei tenkanti našta perkeliama privačiomis lėšomis finansuojamai antrajai pensijų reformos pakopai.

Todėl Lietuva turi geras biudžeto perspektyvas, nes ji planuoja patikslinti savo vidutines trukmės tikslą, atspindintį tebevykstančią pensijų reformą. Tačiau kalbant apie smarkų šalies augimą – vieną iš didžiausių ES – reikėtų geriau atlikti struktūrinį vidutinės trukmės tikslo patikslinimą, kad būtų užtikrinta tvari konvergencija su kitomis ES šalimis, visų pirma nustatant didesnį 2006 m. valdžios sektoriaus deficito tikslą.

Malta

2006 m. sausio 6 d. Malta pateikė atnaujintą 2005-2008 m. konvergencijos programą. Programos tikslas – sumažinti deficitą, kad 2006 m. jis būtų mažesnis nei 3 %, kaip 2004 m. liepos mėn. rekomendavo Taryba, ir toliau mažinti deficitą pagal makroekonominį scenarijų, kuris, nors ir tikėtinas, yra palankesnis 2006 m. Buvo apskaičiuota, kad 2005 m. galutinis deficitas bus 3,9 %, o dabar atrodo, kad jis sumažės iki 2,7 % 2006 m. ir iki 1,2 % 2008 m.
Biudžeto pozicijos vidutinės trukmės tikslas – struktūriniu požiūriu subalansuotas biudžetas (t. y. patikslintas pagal ciklą ir neįskaitant vienkartinių priemonių), atitinkantis Paktą.
Nors biudžeto rezultatai galėjo būti ne tokie teigiami, kaip numatyta programoje, atrodo, kad Malta sugebės ištaisyti perviršinio deficito padėtį iki 2006 m. su sąlyga, kad bus įvykdytas visas biudžetas ir imtasi tinkamų priemonių makroekonominei rizikai pašalinti. Po to patikslintas vidutinės trukmės tikslas atitinka Pakte nustatytą normą ir turėtų būti įgyvendintas 2008 m. Susidarys patikima riba, kad esant įprastiems makroekonominiams svyravimams nebūtų pažeista didžiausia 3 % riba.
Planuojama, kad skolos santykis, kuris 2005 m. buvo beveik 77 % BVP, pradės mažėti 2006 m. ir iki 2008 m. bus 67,25 % BVP. Malta susiduria su vidutine rizika, kalbant apie gyventojų senėjimo įtaką ilgalaikiam valstybės finansų tvarumui.
Apskritai, programa atitinka siekį ištaisyti perviršinio deficito padėtį iki 2006 m. Tačiau Maltai reikėtų tiksliai įgyvendinti 2006 m. biudžetą, kad užtikrintų jo koregavimą šiais metais; kad užtikrintų, jog nuo 2006 m. skolos santykis patenkinamu tempu mažės iki 60 % BVP nustatytos vertės; ir kad pagerintų ilgalaikį tvarumą, darydama tolesnę pažangą, rengdama ir įgyvendindama pensijų reformas.

Jungtinė Karalystė

2005 m. gruodžio 14 d. JK pateikė atnaujintą konvergencijos programą, apimančią laikotarpį nuo 2005-2006 finansinių metų iki 2010-2011 finansinių metų . Remiantis iš esmės tikėtinu makroekonominiu scenarijumi, atnaujintoje programoje prognozuojama, kad deficitas sumažės nuo 3,1 % BVP 2005-2006 m. iki 1,5 % BVP iki 2010-2011 m.
Programoje neįvardytas valdžios sektoriaus struktūrinio balanso vidutinės trukmės tikslas, tačiau joje nurodyti finansiniai tikslai pagal nacionalines taisykles. Vidutinės trukmės tikslo negalima nustatyti remiantis konvergencijos programa.

Komisijos tarnybų analizėje nurodyta biudžeto prognozių, ypač trumpalaikių, rizika, kuri kyla daugiausia dėl to, kad pajamų prognozės priklauso nuo nuolatinės finansų sektoriaus kilimo tendencijos, o po 2007-2008 m. bus sunku pasiekti prognozuojamą išlaidų santykio sumažėjimą. 2006-2007 m. programoje prognozuojama, kad deficitas mažės ir bus mažesnis nei 3 % BVP nustatytos vertės, tuo tarpu kai 2006 m. sausio 24 d. buvo pateikta Tarybos rekomendacija dėl perviršinio deficito koregavimo, Komisijos tarnybos nustatė, jog deficitas greičiausiai liks šiek tiek didesnis. Tik pačioje programos laikotarpio pabaigoje (2010-2011 m.) Britanija nustatys patikimą ribą, atsižvelgdama į didžiausią 3 % deficito ribą.
Planuojama, kad bendrosios skolos santykis, kuris šiuo metu yra apie 41 % BVP, padidės per programos laikotarpį ir bus didžiausias 2007-2008 m., kai sudarys šiek tiek mažiau nei 45 %. JK susiduria su vidutine rizika, kalbant apie ilgalaikį valstybės finansų tvarumą ir atsižvelgiant į prognozuojamas biudžeto išlaidas senėjančiai visuomenei, o dėl nepakankamų atidėjimų privačioms pensijoms, galimos pasekmės valstybės finansams.
Apskritai, numatomas patikslinimo planas yra rizikingas ir jį būtų galima patobulinti, neatsižvelgiant į siekį ištaisyti perviršinio deficito padėtį. Jungtinei Karalystei reikėtų užtikrinti, kad ne vėliau kaip iki 2006-2007 m. deficitas būtų patikimai ir tvariai sumažintas ir taptų mažesnis nei 3 % BVP, o po to būtų toliau konsoliduojamas biudžetas; taip pat reikėtų nustatyti vidutinės trukmės tikslą, užtikrinantį pagrįstą skolos santykio kitimu ilguoju laikotarpiu, ir jo siekti, tuo pačiu užtikrinant patikimą ribą, kad nebūtų pažeista 3 % BVP nustatyta vertė.

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Ekonomika su žyma , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.