Ralio filosofija nesąžiningų lenktynių nepripažįsta

Automobilių ralio entuziastams nelegalios treniruotės būsimosiose trasose gali kainuoti galimybę sportuoti toliau

Artėjant automobilių sporto varžyboms, bet kuriam jų dalyviui knieti išmėginti savo jėgas trasoje, prisiminti ir dar labiau patobulinti vairavimo įgūdžius. Kiekvienas lenktynininkas žino, kad be treniruočių neapsieisi. Lygiai taip kiekvienas iš jų suvokia, kad keliais, kuriuose numatytos artėjančių varžybų trasos, treniruotis griežtai draudžiama.

Sustiprinta trasų kontrolė

Tarp sportininkų pasitaiko „nelegalais” vadinamų vairuotojų, kurie išdrįsta pasirodyti uždraustuose keliuose. Jie gerokai anksčiau, nei būna vykdomas oficialus susipažinimas su trasa, išmoksta ją kone mintinai. Tradicinio žiemiško ralio, šiemet pavadinto „Visagino, Zarasų ir Ignalinos egzotika 2006”, šiųmečiai organizatoriai patys ėmėsi kontroliuoti kelius, kuriuose numatyta surengti lenktynes. Likus mažiau nei savaitei iki renginio, vyksiančio sausio 28-ąją, jau galima pamatyti uždraustų kelių kontrolės rezultatus.

„Norint, kad ralis būtų geras ir įdomus bei išlaikytų savo intrigą, visiems jame dalyvaujantiems sportininkams, tarp kurių netgi svečiai iš užsienio, reikia pirmiausiai parodyti, jog mūsų pačių marškiniai yra balti ir kad lenktyniaujame sąžiningai, pagal visuotinai priimtas taisykles. Būtent dėl šių priežasčių buvo imtasi griežtos kontrolės, kurios metu trasoje budi organizatoriaus samdyti žmonės bei su filmavimo kameromis ir fotoaparatais atvyksta ralio fanai, stebintys, ar nevyksta draudžiamas susipažinimas su trasa”, – pasakojo šiųmečio žiemos ralio iniciatorius Rokas Lipeikis.

Kalėdinės gaudynės

Daugkartinis Lietuvos ralio čempionas ir pagrindinis pirmojo šių metų Lietuvos automobilių ralio atvirojo čempionato etapo organizatorius pripažino, kad nemalonių incidentų vis dėlto nepavyko išvengti. R.Lipeikis papasakojo, kad pirmąjį Kalėdų vakarą, viešėdamas savo sodyboje, esančioje tame pačiame regione, pastebėjo BMW markės automobilį su saugos lankais besivažinėjantį dideliu greičiu po uždraustus kelius.

„Aš pats su dukra ėmiausi persekioti pastebėtą transporto priemonę. Tąkart įvyko tikrai ne itin malonios „lenktynės”, nes už vairo sėdėjęs daugkartinis Lietuvos ralio bei Europos kroso čempionas Aurelijus Simaška, supratęs, kad pabėgti nepavyks, bandė nustumti mano automobilį nuo kelio, o tai jau gali būti traktuojama, kaip nusikaltimas, už kurį grėstų netgi baudžiamoji atsakomybė. Negana to, vėliau ralio gerbėjai, atidžiai žiūrėdami mano nufilmuotas gaudynes, pastebėjo, kad nelegaliai besitreniravusio automobilio valstybiniai numeriai buvo suklastoti, o tai akivaizdžiai byloja, kad sportininkas buvo rimtai pasirengęs tokiam nesąžiningam žingsniui ir vykdė jį sąmoningai”, – dėstė R.Lipeikis, pridūręs, kad daugiau panašių atvejų neužfiksuota.

Iš tiesų R.Lipeikio turimoje nuotraukoje matyti, kaip pirmieji du A.Simaškos vairuoto automobilio valstybinio numerio skaičiai, turėję būti „39”, netikėtai „pavirto” į „98”.

Organizatorius šyptelėjo, sakydamas, kad simboliniu žiemiško ralio centru tampančio Salako miestelio apylinkių gyventojai ėmė abejoti, ar daugelio laukiamos lenktynės išvis įvyks, nes pastaruoju metu nebeliko nė vieno „nelegalo”. Tuo tarpu anksčiau pagrindinis aplinkinių gyventojų „galvos skausmas” būdavo ne ralio metu vykstančios lenktynės, bet būtent dvi savaites naktimis prieš renginį numatytose trasose vykdavusios draudžiamos treniruotės.

R.Lipeikio teigimu, daugelis organizatorių galbūt nenorėtų gaudyti grubiai taisykles pažeidinėjančių sportininkų, kadangi juos diskvalifikavus prarandamas tūkstančio litų startinis mokestis. Tačiau pastarasis organizatorius tikino esąs principingas taisyklių atžvilgiu, todėl negalįs užsimerkti ir nepaisyti pažeidimų.

Nesijaučia niekuo nusikaltęs

„Kauno dienos” kalbintas A.Simaška tvirtino nesijaučiąs niekuo nusikaltęs, o pastarąsias gaudynes traktavo kaip senų sąskaitų suvedinėjimą su dabartiniu čempionu R.Lipeikiu: „Tai yra elementarus kerštas, nes visi puikiai žino, kad tose varžybose aš nė nesirengiau dalyvauti, kadangi neturiu tam tinkamo automobilio. Todėl net neketinau teikti dalyvio paraiškos. Su sūnumi išvažiavome pasitreniruoti mėgėjų varžyboms, kurių biudžetą sudaro vos keli šimtai litų, tad tik jose kol kas ir galime sau leisti palenktyniauti”.

A.Simaškos teigimu, pastaruoju metu jo turimas BMW markės automobilis parengtas tik treniruotėms, o profesionaliame sporte jis esą „netilptų” į jokią klasę. Buvęs stiprus konkurentas ir dažnai vienvaldžiu lyderiu įvairiose lenktynėse tituluotas sportininkas, kalbėdamas apie „kalėdinius” nuotykius pridūrė, kad neseniai vienoje televizijos laidoje nepagailėjo kritikos R.Lipeikio atžvilgiu, todėl tvirtino manąs, kad tai buvo dar vienas pretekstas šiai istorijai iškilti viešumon.

Paklaustas apie valstybinių numerių klastojimo galimybę, A.Simaška kategoriškai paneigė pastarąjį faktą: „Niekas tokio dalyko neužfiksavo ir man nepateikė jokių įrodymų, kad būčiau kažką panašaus padaręs”.

Sukluso dėl paties organizatoriaus

A.Simaškos teigimu, savo vairavimo įgūdžius patobulinti ketinantys sportininkai pastaruoju metų laiku gali susirasti daug tam tinkamų vietovių. Profesionaliame automobilių sporte išgarsėjęs vyriškis negailėjo patarimų, kad miškingose vietovėse vakarais tikrai galima saugiai ir efektyviai pasitreniruoti. Pats sportininkas tikino į Visagino apylinkes važiavęs dėl to, kad ten esą geresni keliai ir kur kas daugiau sniego nei kitose šalies vietovėse.

„Savo ruožtu taip pat galiu paklausti apie paties ralio organizatoriaus galimybę dalyvauti lenktynėse. Juk visi dalyviai prieš varžybas susipažinimo su trasomis metu galės pravažiuoti jomis vos po tris kartus, o tai yra pernelyg mažai, kad susira?ytum gerą stenogramą labai slidiems, tačiau vis tiek didelio greičio reikalaujantiems keliams. Tuo tarpu organizatoriaus statusą turintis Rokas Lipeikis turi teisę visais keliais važinėti kiek tik panorėjęs, o tai yra akivaizdus pranašumas prieš kitus dalyvius. Apskritai daugelis žino, kad jis pats kone prieš kiekvienerias varžybas ir leistinai, ir neleistinai „droždavo” trasas, bet niekas to nėra užfiksavęs”, – negailėjo griežtos kritikos A.Simaška.

Daugkartinis čempionas pažadėjo, kad vos tik atsiradus galimybėms vėl sugrįžti į profesionalųjį sportą su galinga lenktynine mašina, nė vienas uždraustuose keliuose trasas kontroliuojantis asmuo jo ten nepamatys: „Važinėsiuosi ten, kai tai bus leidžiama, o kitu metu galėsiu pasitreniruoti ir kitur”.

LASF griebiasi represijų

Lietuvos automobilių sporto federacijos (LASF) prezidentas Romas Austinskas patvirtino, kad pastaruoju metu griebiamasi vis griežtesnių priemonių nesąžiningiems sportininkams sudrausminti: „Premijos žmonėms, pagavusiems nelegaliai besitreniruojantį potencialų varžybų dalyvį buvo steigiamos ir praėjusiais metais, tačiau šiemet nutarėme jas gerokai padidinti. Dabar asmuo, užfiksavęs draudžiamuose keliuose pasirodžiusį sportininką ir pateikęs atitinkamą vaizdo medžiagą, pretenduoja gauti net du tūkstančius litų”.

Vis dėlto LASF vadovas pripažino, kad eiliniam vairuotojui pagauti sportininką yra pernelyg sudėtinga: „Žinome, kokios gaudynės vyko, kai Rokas Lipeikis vaikėsi Aurelijų Simašką, todėl kažkam kitam lėkti tokiu dideliu greičiu būtų labai rizikinga, o pasivyti tiesiog neįmanoma”.

R.Austinskas pabrėžė, kad daug griežtų naujovių tikimasi priimti pasibaigus pirmajam šių metų Lietuvos automobilių ralio čempionato etapui. Pasak pašnekovo, iki šiol buvusios gražios kalbos ir prašymai nedavė reikiamų rezultatų, todėl ketinama imtis rimtų represijų, už pirmąjį nusižengimą neleidžiant dalyvauti vieneriose varžybose. Tuo tarpu prasižengus antrąjį kartą, sportininkas rizikuos netekti savo licencijos visiems metams.

„Tik tokios priemonės gali duoti teigiamą efektą, nes iki šiol mūsų kalbų nebuvo paisoma. Priemones taikysime, nepaisant, kokio lygio sportininkas bus sučiuptas, ar tai bus čempionas, ar pačiame gale važiuojantis varžybų dalyvis”, – konstatavo R.Austinskas.

Sukčiaujant ralis beprasmis

Ne tik ralio dalyvių, bet ir varžybų organizatoriaus duonos ragavęs žinomas sportininkas Jonas Balčiūnas sako, kad žiūrint iš organizacinės pusės, rengti ralį yra sudėtinga, nes prieš varžybas nelegaliai važinėjantys sportininkai sudarko kelius ir kelia didelį triukšmą vietos gyventojams. Būtent šie dalykai smarkiai sugadina ralio įvaizdį, tad jis visuomenės akyse lyg ir tampa bloga sporto šaka.

Pa?nekovo teigimu, susidarius tokiai situacijai, kai vieni gali varžybų išvakarėse treniruotis kiek įmanydami, o kiti sąžiningai laukia oficialaus susipažinimo su trasa, tarp sportininkų atsiranda nelygybė: „Jei kažkas bendroje Lietuvos ralio čempionato įskaitoje yra dešimtas, tačiau viską daro sąžiningai ir į draudžiamus kelius nekelia kojos, tai kitas, neleistinu būdu kone mintinai išmokęs kelius, atvažiuoja pirmas. Tačiau pastarasis, nuvykęs į užsienyje rengiamas varžybas tokių rezultatų nebepasiektų, o anas, sąžiningai pasiekęs dešimtąją vietą, lygiai tokią pačią ar net geresnę poziciją iškovotų ir svetur”.

Beje, J.Balčiūnas nepamiršo paminėti ir vieno svarbiausių dalykų – pačios ralio filosofijos. Sportininkas svarstė, kam išvis reikalingas šturmanas, jei lenktyninių automobilių pilotai trasas išmoksta beveik mintinai.

„Jei muzikos grupėje turi darniai groti būgnai su gitara, tai ralio dalyvių ekipaže taip pat turėtų veikti ir vairuotojo bei šturmano funkcijos, o priešingu atveju ralio filosofija ir visas šis sportas tiesiog praranda prasmę”.

Tomas Jarusevičius

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Transportas su žyma , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.