Virtualiosios leidyklos skinasi kelią į muzikos realybę

„Muzikos ateitis – leidyklos „pasauliniame voratinklyje”, – pranašauja jų įkūrėjai, negailintys jėgų išradingam savo tinklalapių dizainui sukurti, įdomiausiems kūriniams atrinkti ir netradiciniams muzikos žanrams propaguoti.

Virtualiosios leidyklos – „net labels” – Vakaruose veikia jau ne vienerius metus. Ne naujiena jos ir mūsų šalyje. Beje, lietuviai, užsiimantys tokiais projektais, pastebi, kad jų veiklos rezultatai sulaukia net daugiau užsieniečių susidomėjimo, negu tautiečių.

Kas yra virtuali leidykla? Paprastai kalbant – tinklalapis, kuriame skelbiami nauji ir kitokia forma neišleisti muzikos kūriniai.

Jie apipavidalinami įvairiai – pridedant virtualų viršelį, sakykim, „flash” animuotą; kūrinių sarąšą – spustelėjęs parsisiųsi; muzikos aprašymą ir muzikanto pasisakymus… Žodžiu, čia trūksta tik vieno atributo, įprasto tradiciniu būdu išleistam muzikos albumui ar kompiliacijai – kompaktinio disko ar kitokios apčiuopiamos laikmenos.

Tekstai+muzika

Žinomiausias tokio tipo lietuviškas projektas Sutemos.net (www. sutemos.net) praėjusią vasarą atšventė oficialų dvejų metų gimtadienį, tačiau realiai skaičiuoja ketvirtus ar net penktus gyvavimo metus.

Jo idėjiniai vadai – sostinėje klubo ir restorano atstovu ryšiams su visuomene dirbantis Daumantas Kairys-Sutemos bei vienos interneto sprendimų įmonės projektų vadovas Vytautas Tumas-Walkman.

„Iš pat pradžių Sutemos.net buvo idėjinis, subjektyvus ir nekomercinis savairaiškos būdas, skirtas populiarinti mūsų mėgstamą muziką, – leidyklos istoriją pasakojo jie. – 2004 m. žiemą supratome, kad vien teksto mūsų susižavėjimui muzika išreikšti nebeužtenka, todėl nusprendėme papildyti „Sutemas” dar viena skiltimi – virtualia leidykla.

Tuo esame tikrai patenkinti – per gana trumpą laiką sugebėjome pakliūti į geriausių pasaulio virtualių leidyklų sąrašus, tikrai nelikome nepastebėti.”

Sutemos.net orientuojasi į IDM (intelligent dance music) bei „minimal” stilių muzikos leidybą. Su šio „leiblo” palaiminimu išėjo jau 11 leidinių.

„Svarbiausi iš jų – visame pasaulyje didelio populiarumo sulaukusios kompiliacijos: „Flow.ers”, „Red, Green, Blue And Other Summer Feelings” bei dvi „Intelligent Toys”. Lietuvoje didžiausio susidomėjimo sulaukė nepaprastai talentingų lietuvaičių IJO bei FusedMARc debiutiniai įrašai.

Šiuo metu dirbame ties dviem rinkiniais bei keliais albumais. Neišleistos muzikos turime tiek daug, kad prireiktų kelių metų ją išleisti.

Be to, kasdien gauname prašymų paklausyti atlikėjų muzikos. Tokių laiškų vis daugėja. Tiesiog nebespėjame visko aprėpti”, – pasakojo vaikinai, kuriems šis projektas yra laisvalaikio užsiėmimas ir atitrūkimas nuo kasdienybės.

Klaipėdietis Audrius Vaitiekūnas-IJO, kurio mini albumą „The Driw Play” „Sutemos” išleido 2004-aisiais, sakė, jog šitokie projektai padeda prasimušti debiutantams. Vaikinas nenorėtų apsiriboti tik virtualia savo kūrinių leidyba, tačiau sutinka, kad kovoje su kompaktiniais diskais ir vinilais mp3 formatas pamažu ima viršų.

Autorinių teisių problemas virtualūs „leiblai” sprendžia, pasitelkę „Creative commons license”. Tai lanksti licencijų sistema, kurios esmė – autoriui suteikiamas leidimas pačiam nusistatyti savo kūrinio skleidimo ir naudojimo sąlygas.

„Fizinėmis” netaps

„Sutemų” įkūrėjai neslepia visada turėję norų paversti jas tikra įrašų kompanija. „Tačiau kadangi esame perfekcionistai, nenorime to daryti atmestinai. O norint išleisti geros kokybės leidinį padoriais tiražais, reikalingos nemažos investicijos. Tad Sutemos.net mums liks tik hobiu”, – sakė jie.

Tinklalapio lankomumas – beveik 700 vartotojų per dieną. „Svarbu pažymėti, kad daugiau nei pusė jų – ne iš Lietuvos, – akcentavo Daumantas. – Tačiau būdavo laikotarpių, kai lankomumas siekdavo ir 1200 žmonių per dieną – tai įvyksta po kiekvieno naujo įrašo išleidimo.”

Kito, jaunesnio lietuviško virtualaus „leiblo” „Knobs” (http://knobs. techstylism.lt) įkūrėjo Mariaus Valiulio teigimu, jo leidyklos tinklalapio lankytojų daugumą – apie 70 proc. – taip pat sudaro užsieniečiai. Nuo 2005-ųjų metų kovo mėnesio veikiantis „Knobs” jau išleido vieną singlą, vieną mini albumą ir 2 EP.

„Knobs” įkūręs Marius, slapyvardžiu Pagalvė, – didžėjų komandos „Techstylism” narys, technomuzikos ir įvairių jos atmainų mėgėjas. Vilnietis tikino, kad „Knobs” tikrai nevirs „fizine” muzikos leidykla. „Jei ateis laikas įkurti tokią leidyklą, sukursiu ir kitą „leiblą”, – sakė pašnekovas.

Bankrotai ir technologijos

Marius pasakojo, kad sumanymas įkurti savo projektą jam kilo stebint šiuolaikinių skaitmeninių technologijų tobulėjimą ir interneto plėtrą.

„Skaitmeninės technologijos, ypač didžėjavimo kultūroje, ėmė po truputį stumti lauk tradicines muzikos laikmenas – vinilo plokšteles bei kompaktinius diskus, nes atsirado įrenginių, kurie groja mp3 bei kitų formatų failus, susiejus didžėjaus įrangą su kompiuteriu”, – aiškino jis.

Mariaus teigimu, šiuo metu daug tradicinių įrašų kompanijų virsta virtualiomis dėl smunkančių „fizinių” įrašų pardavimų. „O tai jau interneto ir nelegalių p2p programų, kuriomis vartotojai keičiasi muzika, įtaka”, – kalba vaikinas.

Perrašius muziką iš kompakto į kompiuterį, pavertus ją mp3 failais ir paskleidus po visą pasaulį, kompakto niekam nebereikia, o įrašų kompanijai, ypač mažesnei, tai gresia bankrotu…

„Netleiblai” yra prisitaikymas prie esamos situacijos, – tvirtina Marius. – Jie būna dviejų tipų – mokami ir nemokami. Mokami dažniausiai būna tų įrašų kompanijų, kurios tuos pačius įrašus leidžia ir plokštelėmis, ir parduoda virtualiai mp3 formatu. Nemokami tiesiog platina gerą muziką nesiekdami pelno, o tuo pačiu suteikia internautams galimybę nepažeisti įstatymų.”

Sutemų.net kūrėjų teigimu, virtualiosios įrašų kompanijos tampa vis populiaresnės. „Elektroninės ir alternatyvios muzikos rinka keičiasi – muzikos siuntimo programos, mp3 parduotuvės, mažų ir didelių įrašų kompanijų bankrotai – visa tai prisideda prie tokio inovatyvaus įrašų platinimo ir atlikėjo vardo populiarinimo metodo, – sakė jie.

– 2005-aisiais vien JAV realių albumų pardavimas smuko 17 proc. – tai yra net 600 milijonų albumų mažiau nei 2004-aisiais. Visa kaltė verčiama legaliai ir nelegaliai virtualiai muzikai.

Mūsų nuomone, virtualios įrašų kompanijos – tai muzikos ateitis.”

Valerija Lebedeva

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Kultūra su žyma , , , , , , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.