Praėjusių metų gruodžio 30 d. Lietuvos respublikos Susisiekimo ministras Petras Čėsna pasirašė įsakymą Nr.3-275 „Dėl kelių transporto priemonių valstybinės techninės apžiūros atlikimo taisyklių” pakeitimo. Šis dokumentas jau įsigaliojo sausio 12 dieną.
Taisyklių pakeitimus, kurie aktualūs visiems be išimties vairuotojams, ruošiantiems savo techniką valstybinėms techninėms apžiūroms, paprašėme pakomentuoti Kelių transporto priemonių valstybinės techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta” viceprezidentą Gintautą Šlėderį.
„Transeksta”, vadovaujanti bei koordinuojanti šalies techninės apžiūros stočių tinklo darbą, stengiasi nuolat atsižvelgti į transporto priemonių savininkų pageidavimus ir tenkindami realius jų reikalavimus gerinti savo veiklą. Apibendrinę kelių pastarųjų metų darbą bei klientų siūlymus, inicijavome kai kurių taisyklių, reglamentuojančių techninių apžiūrų tvarką, pakeitimą”, – sako G. Šlėderis.
Mums labai malonu, kad susisiekimo ministras savo įsakymu pakeitė kai kuriuos galiojančių taisyklių punktus. Įsigaliojus šiam dokumentui su juo išsamiai supažindinome techninių apžiūros stočių vadovus.
Tačiau pataisos aktualios ne tik jiems, bet ir absoliučiai visiems transporto priemonių savininkams, ruošiantiems savo techniką valstybinėms techninėms apžiūroms. Pagal naują reglamentą naują transporto priemonę įsigijęs savininkas techninei pažiūrai ją privalės pateikti ne po dviejų, kaip kad būdavo anksčiau, o po trejų metų.
Be to naujos transporto priemonės laikotarpyje nuo pirmos transporto priemonės registracijos datos iki pirmos apžiūros eksploatuojamos be apžiūros (išskyrus vienetinės gamybos transporto priemones) valdytojas privalės įregistruotai transporto priemonei nustatyta tvarka gauti taloną ir ženklą-lipduką. Tai reiškia, kad tam užteks tik pateikti naujos transporto priemonės registracijos dokumentus bei valstybinius numerius techninės apžiūros įmonei ir tada bus išduodamas techninės apžiūros talonas, išrašoma techninės apžiūros rezultatų kortelė bei priklijuojamas ženklas – lipdukas.
Ženkliai sumažėjo šių būtinų atributų kaina. Jei anksčiau naujos transporto priemonės savininkui techninės apžiūros įmonėje reikėdavo identifikuoti transporto priemonę ir už tai tekdavo mokėti 15 litų, tai dabar už žalios spalvos techninės apžiūros taloną, techninės apžiūros rezultatų kortelės išdavimą bei ženklų – lipdukų užklijavimą ant valstybinio numerio ženklo (-ų) naujai kelių transporto priemonei, įskaitant ir PVM, – techninės apžiūros įmonės nustatė 4-7 litų mokestį.
Reikėtų pabrėžti, jog trejų metų laikotarpis iki būtinos techninės apžiūros atlikimo nustatytas tik naujoms transporto priemonėms, o kitų techninių apžiūrų periodiškumas, kaip ir buvo, taip ir liko – kas dveji metai.
Sugriežtėjo reikalavimai transporto priemonių savininkams, eksploatuojantiems savo automobilius, kurių varikliai naudoja benziną ir dujas. Taisyklių pataisoje sakoma, jog „transporto priemonės, kurioje nuo 2006 metų lapkričio 1d. įrengta dujų įranga, valdytojas privalo valstybinei techninei apžiūrai pateikti transporto priemonę, kurios registracijos liudijimo grafoje būtų nurodytos dvi kuro rūšys „benzinas-dujos”. Be to nuo 2006 m. lapkričio 1 d. transporto priemonės, kurios variklis yra pritaikytas dirbti dujomis, dujinė įranga bus tikrinama apžiūros metu.
Tačiau svarbu bus ne tik spaudas techninių apžiūrų talone. Techninių apžiūrų specialistai, atlikdami technines apžiūras, vienodą dėmesį kreips tiek į benzino tiekimo sistemą, tiek į dujinės įrangos sandarumą bei sklandų visos sistemos darbą. Jei, pavyzdžiui, techninės priežiūros stočių darbuotojai neturės nė menkiausių pretenzijų automobiliui, kurio variklis naudoja benziną, o neveiks arba blogai dirbs jame sumontuota dujinė įranga, tokio automobilio nebus leidžiama eksploatuoti.
Naujos taisyklių pataisos numato visą eilę lengvatų ir sportinių automobilių vairuotojams. Jomis sportininkai tikrai turėtų džiaugtis. Ne paslaptis, jog iki šiol iškildavo daugiau ar mažiau nesusipratimų, atliekant serijinės gamybos, tačiau automobilių raliui ar krosui, žiedinėms lenktynėms pritaikyto automobilio, kuriame būdavo išimtos galinės sėdynės ir pan., techninę patikrą.
Įsigaliojus naujoms taisyklių pataisoms, techninių apžiūrų specialistai, tikrindami ir vertindami tokią techniką, dabar didžiausią dėmesį kreips į sportinių automobilių, turinčių Lietuvos automobilių sporto federacijos išduotą sportinio automobilio pasą, ar jo konstrukcija atitinka techninius reikalavimus ir nevertins sportinio automobilio ypatumų.
Be to senoviniai automobiliai, t. y. automobiliai pagaminti iki 1960 m., bus tikrinami ar tinkama šių automobilių konstrukcija, mazgų ir agregatų veikimas.
Dabar, įsigaliojus naujoms taisyklių pataisoms, rezultatų kortelės bei jų priedo dublikatai su juose nurodytais apžiūros metu nustatytais trūkumais suteikia teisę vieną mėnesį nuo jų išdavimo dienos atlikti pakartotinę apžiūrą. Anksčiau tokia teisė buvo suteikiama vieną kartą vieno mėnesio bėgyje.