Viešoji įstaiga „Žaliasis taškas”, organizuojanti panaudotų pakuočių tvarkymą, šiemet pirmoji šalyje nustatė jų paslaugų tarifus. Tai leis supakuotų produktų gamintojams ir importuotojams planuoti finansines sąnaudas ekologinei sričiai.
VŠį „Žaliasis taškas” nustatė šiuos tvarkymo tarifus išleidžiamų į vidaus rinką panaudotų pakuočių tonai:
plastikinei pakuotei (įskaitant PET) – 80 Lt;
popierinei ir kartoninei pakuotei – 55 Lt;
metalinei pakuotei – 179 Lt;
kombinuotai pakuotei – 238 Lt;
kitai pakuotei – 150 Lt.
(stiklinės pakuotės tvarkymo tarifas kol kas nenustatytas, nes laukiama LR Seime svarstomų mokesčio už teršimą stiklinės pakuotės atliekomis pakeitimų).
Pasak „Žaliojo taško” generalinio direktoriaus Sauliaus Žvirblio, šie laikinieji tarifai bus taikomi pirmąjį šių metų ketvirtį. Pastovūs tarifai įsigalios nuo balandžio mėn. Jei naujieji (pastovūs) tarifai bus mažesni už laikinuosius, jie bus taikomi visiems per kalendorinius metus priimtiems užsakymams.
„Šiemet pakuočių tvarkymą įtakos daugybė įstatymuose nustatytų naujovių. Apmokestinus grupinę ir transportinę pakuotę, išaugo tvarkymo užduočių apskaičiavimo bazė, smarkiai padidėjo pačios užduotys, be to, nuo sausio 15 d. įsigaliojus naujajai licencijavimo tvarkai, pradės veikti pirmosios licencijuotos gamintojų ir importuotojų organizacijos”,- teigė S. Žvirblis.
„Neaišku, kaip šios naujovės paveiks mūsų veiklos sritį. Labai tipiška yra stiklinių pakuočių tvarkymo problematika: valstybinio mokesčio tarifas yra mažesnis nei tvarkymo kaštai, todėl šiemet stiklines pakuotes įmonės tvarkys tiktai tuo atveju, jei Seimas patvirtins didesnį mokesčio už taršą šiomis atliekomis tarifą, – sakė jis, – priešingu atveju, pakuočių tvarkymo įmonėms teks atsisakyti didelės apimties darbų, o pakeles, pamiškes ir sąvartynus užplūs beveik 40 tūkst. tonų stiklinės pakuotės atliekų”.
Dėl neaiškumų teisės aktuose, savo tvarkymo tarifų iki šiol nepaskelbė nė viena kita šioje srityje dirbanti įmonė. Supakuotų gaminių tiekėjams tai apsunkina būsimų sąnaudų planavimą. „Mes jau įpratome kasmet pirmieji skelbti pakuočių tvarkymo tarifus, – tvirtino S. Žvirblis, – kitos įmonės juos ne tik skelbia vėliau, bet ir lygiuojasi į mūsų paslaugų įkainius”. S. Žvirblio tegimu, „Žaliojo taško” laikinieji tarifai pakito ne daugiau nei išaugo savikainą lemiančios vyriausybinės tvarkymo užduotys. „Atliekas tvarkančių įmonių pelno lūkesčiai šiemet yra žymiai didesni, – sakė p. Žvirblis, – ir mums teks ilgai derėtis siekiant didesnės taupos savo klientams”.
Pasak S. Žvirblio, tiek ekologiniu, tiek ir ekonominiu požiūriu yra žymiai naudingiau tvarkyti pakuotės atliekas, nei mokėti už jas taršos mokestį. „Jei pakuotės yra tvarkomos, mineralinio vandens 1,5 litro talpos butelys vartotojui pabrangsta apie 0,4 cento, tuo tarpu kai pakuočių gamintojai bei importuotojai moka taršos mokestį – daugiau nei 8 centus”, – sakė S. Žvirblis.
UAB „Žaliasis taškas” buvo įkurtas 2002 m., o 2005-aisiais reorganizuotas į viešąją įstaigą. „Žaliojo taško” viešasis interesas – vykdyti visuomenei naudingą veiklą ekologinėje panaudotų pakuočių tvarkymo srityje. „Žaliojo taško” steigėjai – 34 žinomos Lietuvos ir užsienio įmonės, kurių ūkinei ir komercinei veiklai didelę įtaką turi panaudotų pakuočių tvarkymo sistemos efektyvumas.
Viešasis interesas įgyvendinamas suvienijus gamintojų ir importuotojų pastangas vystant pakuočių atliekų surinkimo, rūšiavimo ir panaudojimo sistemą, o taip pat – šviečiant visuomenę, propaguojant Europos šalių patirtį, siūlant pažangius sprendimus veiklos sritį reglamentuojantiems normatyviniams aktams.
„Žaliasis taškas” savo klientams siūlo perimti jų pareigą sutvarkyti Vyriausybės nustatytą pakuočių atliekų kiekį ir visą su tuo susijusią atsakomybę mažesnėmis nei pakuotės mokestis išlaidomis. Gamintojams ir importuotojams „Žaliasis taškas” mažina privalomų biurokratinių procedūrų skaičių, garantuoja valstybinių užduočių pakuočių atliekų tvarkyme tinkamą įvykdymą. Sukauptos lėšos naudojamos išimtinai pakuočių tvarkymo tikslais, planingai finansuojant tiktai nuostolingus tvarkymo veiklos etapus.