Mūsų mažiesiems kartais nesiseka ištarti vieno ar kito garso. Norint pasiekti rezultatų, reikia įdėti nemažai pastangų.
Kai kuriems vaikams sunkiai sekasi ištarti garsą „s”. Primenu, kaip taisyklingai reikia jį tarti.
Tariant garsą „s”, lūpas reikia truputį įtempti į šypseną, nesukąsti dantukų, tarp jų turi būti mažytis tarpelis. Liežuvio galiukas remiasi į apatinius dantis, jo šonai prisiglaudžia prie viršutinių dantukų. Oras eina pro liežuvio viduriu susidariusį griovelį. Oro srovė siaura ir šalta.
Kartais vaikams šios technikos elementų – pūsti orą į priekį, laikyti liežuvį už dantukų – reikia mokyti visus metus. Kai sulaukiame rezultatų, kartu džiaugiamės, jog mums pavyko. O greitų rezultatų norime visi – ir logopedas, ir vaikai, ir tėvai, ir mokytojai.
Yra buvę atvejų, kai parodžius zondą ugdytiniui, jis tuoj apsiverkdavo. Teko apsiginkluoti kantrybe, sugalvoti vieną istoriją ir pasiekti rezultatų.
„Įsivaizduoji, šiandien pas mane buvo atėjęs jaunuolis ir prašė išmokyti gerai tarti garsą „r”, – kreipiausi į ugdytinį. Berniukas tai išgirdęs pasakė: „Ne, aš nenoriu eiti pas logopedą, kai būsiu didelis. Geriau jau pasistengsiu dabar”.
Mokymas taisyklingai tarti garsus – nuoseklus, sistemingas ir didelio atidumo reikalaujantis darbas. Reikia lavinti girdimąjį suvokimą, plėtoti žodyną.
Bene svarbiausia yra tai, jog, vaiką mokant tarti kurį nors garsą, negalima užsiėmimo užtęsti. Vaikas greitai išsikvepia, pradeda žiovauti, jam pradeda svaigti galva. Artikuliacijos pratybos turi trukti ne ilgiau kaip 3- 5 min. Po to derėtų padaryti pertraukėlę ir vėl tęsti pratybas.
Įvairūs garsų tarimo nesklandumai pradedami šalinti dar tada, kai vaiko amžius – ikimokyklinis. Mokyti tarti garsus reikia nuosekliai tokia tvarka:
1. Paruošiamieji pratimai. Kalbos padargų lavinimas – mokoma valingai valdyti kalbos aparatą: lūpas, liežuvį ir t.t.
2. Garso mokymas. Mokoma tarti atskirus garsus, pvz.: „s”, „r”.
3. Garso įtvirtinimas skiemenyse (si-si-si).
4. Garso įtvirtinimas žodžiuose.
5. Garso įtvirtinimas sakiniuose.
6. Garso įtvirtinimas rišlioje kalboje.
7. Garsų diferenciacija.
nieko čia aiškaus nepasakė, reikėtų kaip tai konkrečiau ir išsamiau paaiškit apie tarimo problemas.