Lietuviški pėdsakai Bulgarijos ekonomikoje

Iš sąstingio išsivaduojanti Balkanų šalis traukia ne tik Vakarų, bet ir Lietuvos verslininkus

Didžiausia Baltijos šalyse mažmeninės prekybos tinklo operatorė „VP Market” praėjusią savaitę Bulgarijos sostinėje Sofijoje atidarė jau devintą parduotuvę „T-Market”, o ateityje ketina statyti „Akropolio” tipo prekybos centrą. Kitos Lietuvos bendrovės taip pat jau kelerius metus ieško galimybių plėsti verslą šioje šalyje.

Prekių iš mūsų šalies dar nedaug

Iš devynių „VP Market” parduotuvių septynios veikia Sofijoje, po vieną – Plovdivo ir Perniko miestuose. „T-Market” pirkėjams siūlomi maisto produktai ir pramoninės prekės. Vidutinis parduotuvių salės plotas yra 500-600 kv.m. Kitais metais ketinama atidaryti dar 10-12 parduotuvių „T- Market”.

„VP Market Bulgarija” bendrovės direktorius Vaidotas Pačėsas „Kauno dienai” aprodė parduotuves. Jis į Bulgariją atvyko tik prieš kelias savaites, todėl dar sunkiai orientuojasi tarp prekių lentynų. „Ar yra lietuviškų prekių? Tikrai kažkur turėtų būti. Štai”, – rodo „Žemaitijos pieno” sūrį „Džiugas”. Įdomu matyti pavadinimą, užrašyta kirilica. „Turėtų būti ir „Vičiūnų” produkcijos, bet nerandu”, – žvalgėsi jis.

Dauguma maisto produktų, kuriais prekiaujama „T-Market” parduotuvėse, yra pagaminta Bulgarijoje. „Lietuviškų prekių ilgainiui čia atsiras daugiau, jos ras savo vietą. Kada tai bus? Kai turėsime daugiau parduotuvių”, – teigė bendrovės vadovas. .

Anot jo, kol veikė tik kelios „T-Market” parduotuvės, tiekėjai rimtai jų nevertino. „Dabar, kai turime devynias, tiekėjams esame geri partneriai. Aš nesusidariau įspūdžio, kad partneriai žinotų, jog esame iš Lietuvos, bet tai – tik laiko klausimas”, – sakė V.Pačėsas.

Žinoma, lietuvių parduotuvėse yra daugybė Bulgariško vyno ir nacionalinio gėrimo rakijos (degtinės iš vynuogių arba vyno) butelių. „Alkoholis, kaip ir cigaretės, čia dar pigiai kainuoja. Bet neilgai, nes 2007 metais šalis taps Europos Sąjungos nare”, – sakė V.Pačėsas.

Anot V.Pačėso, Bulgarijoje labiausiai išvystyti „Billa” ir „Metro” mažmeninės prekybos tinklai. „Viena „Billa” parduotuvė yra šalia biuro, todėl patogu nueiti ir palyginti kainas”, – juokėsi jis.

Administracijoje dirba 50 žmonių

„Bulgarijoje jaučiuosi panašiai kaip Lietuvoje, tik prieš keletą metų”, – sako V.Pačėsas, kuris pakeitė prieš tai vadovavusius kitus du lietuvius.

„VP Market” biuras įsikūręs biurų pastate Sofijos centre. Lietuvos įmonė užima tris paskutinius pastato aukštus, tarp lietuvių kaimynų – Austrijos degalinių tinklo OMV ir žurnalo „Playboy” redakcija. V.Pačėsas pakviečia į balkoną, iš kurio atsiveria miesto panorama ir vaizdas į kalnus.

Direktoriaus kabinete į akis krenta ant sienos pritvirtintas didžiulis žemėlapis su ant jo priklijuotais limpančiais lapeliais. Ant jų – jau veikiančių ir dar planuojamų parduotuvių adresai. Ant žemėlapio taip pat surašyti miesto mikrorajonai, gyventojų skaičius atskiruose kvartaluose. Matosi, kad „T-Market” parduotuvės išsidėsčiusios visose miesto dalyse.

Biure dirba apie 50 žmonių. Visi bulgarai, išskyrus dar tris lietuvius ir vieną latvę, kuri anksčiau dirbo „VP Market” Rygoje. „Lietuvių daugiau čia nepažįstu. Tiesa, pas mus dirba viena lietuvė, kuri jau seniai gyvena Bulgarijoje”, – prisiminė V.Pačėsas. Su ja pasikalbėti nepavyko, nes buvo išvykusi rengtis parduotuvės atidarymui.

Nėra sunkumų dėl kalbos

Bulgarijoje daug žemės priklauso valstybei, todėl „VP Market” dažnai turi reikalų su valdiškomis įstaigomis. „Žemę ir perkame, ir nuomojame. Naujų pastatų kol kas nestatome, juos nuomojame, senus pastatus, buvusius sovietinių laikų gastronomus, rekonstruojame”, – pasakojo V.Pačėsas.

Jis teigia šioje šalyje nejaučiąs kalbos barjero. „Bulgarų kalba panaši į rusų. Suprantu lenkiškai, o dar lengviau suprasti bulgarų kalbą. Darbe kalbu rusiškai ir angliškai, vis moka vieną ar kitą kalbą”, – teigė direktorius.

V.Pačėsas sakė esąs patenkintas darbuotojais. „Žmonių darbo kultūra yra aukšto lygio, nebūna taip, kad kas nors šiaip sau neateitų į darbą. Darbuotojai jaučia atsakomybę ir stengiasi dirbti”, – teigė pašnekovas.

Jį trikdo tik intensyvus ir chaotiškas eismas Sofijoje ir bulgarų įprotis reikšti pritarimą ar nesutikimą mojuojant galvą. Jie kraipo galvą į šalis, jei sako „taip”, ir linksi, kai sako „ne”. „Prie to nelengva įprasti”, – juokiasi V.Pačėsas.

Sofijos gatvėse važinėja daugybė senų „Žiguli” automobilių, gatvės neatrodo labai tvarkingos, daug nesuremontuotų pastatų. „Nieko baisaus. Čia bus graži šalis, jai reikia tik laiko. Bulgarija pakils, kai įstos į Europos Sąjungą”, – mano V.Pačėsas.

Iškils ir „Akropolis”

Sofijoje AB „Vilniaus Akropolis” yra nupirkęs 19,5 ha sklypą. Bendrovės valdybos pirmininkas Mindaugas Marcinkevičius sakė, kad jau rengiamas prekybos centro projektas. „Tačiau jis bus pradėtas įgyvendinti ne anksčiau kaip 2007 metais. Sklype galėsime statyti maždaug tokio dydžio centrą kaip ir Vilniuje, kuriame jis išdėstytas 15,5 ha sklype”, – sakė jis.

M.Marcinkevičius yra optimistiškai nusiteikęs dėl „VP Market” plėtros Bulgarijoje. „Tai puiki šalis, ten viskas bus gerai. Manau, kad Bulgarijos ekonomika nuo Lietuvos atsilieka maždaug 5-10 metų, tačiau situacija gerėja”, – teigė pašnekovas.

Anot V.Pačėso, Bulgarijoje kol kas nėra „Akropolio” tipo prekybos ir pramogų centrų.

„VP Market” per devynis šių metų mėnesius Lietuvoje, Latvijoje, Estijoje, Rumunijoje ir Bulgarijoje pasiekė 1,082 mlrd. eurų (3,74 mlrd. Lt) apyvartą. Tai – 23 proc. daugiau nei per devynis 2004 m. mėnesius, kai bendrovės pardavimas sudarė 880,7 mln. eurų. Atskirai apie finansinius rezultatus užsienyje neskelbiama.

„Vičiūnų” pardavimai auga

Nemažas viltis į Bulgarijos rinką deda ir „Vičiūnų grupė”, kuri savo produkciją į šią šalį pradėjo eksportuoti prieš 5 metus.

Kaip sakė rinkodaros padalinio vadovas Renatas Šapoka, šiais metais planuojamas apie 35 – 40 proc. pardavimų augimas, lyginant su 2004 metais. „Pardavimų apimtys sieks apie 200 tonų. Šiuo metu Bulgarijoje parduodame produktus iš surimio (krabų lazdeles, krabų mėsą), žuvies pusfabrikačius (žuvų pirštelius, kepsnelius, gaminius iš žuvų filė)”, – sakė jis.

„Vičiūnų” prekės pažymėtos „Viči”, „Esva”, „Columbus” ir klientų prekiniais ženklais. „Laimėję konkursą produkciją tiekti į vieną didžiausių mažmeninių prekybos tinklų Europoje „Metro”, galėjome išplėsti pardavimus ne tik Bulgarijoje, bet ir visoje Europoje”, – sakė R.Šapoka.

Anot jo, Bulgarijos rinka yra perpildyta produktais, joje didelė konkurencija. „Norint sėkmingai dirbti, reikia siūlyti naujoves, labiau atitinkančius vartotojų poreikius produktus bei dirbti lanksčiau už konkurentus”, – teigė R.Šapoka.

Lietuvos statistikos departamento duomenimis, praėjusiais metais Lietuvos eksportas į Bulgariją sudarė beveik 41 mln. litų, importas iš šios šalies – 53,4 mln. litų.

Dainoras Lukas

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Ekonomika su žyma , , , , , , , , , , , , , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.