Pasirinkimo laisvė kol kas ribojama

Nuo praėjusių metų Lietuvoje galiojantis reikalavimas žiemą prekiauti tik arktiniu antros klasės dyzelinu gali būti pakeistas

Artėjant kalendoriniam žiemos sezonui, ne vienas vairuotojas gerokai sunerimo dėl galimo dyzelinio kuro kainų kilimo. Visi žino nenuginčijamą tiesą – mašinos variklį paleisti lengviau, jei naudojamas kokybiškesnis kuras. Vis dėlto ar ne per aukštai iškelta kokybės kartelė žiemiškam dyzelinui Lietuvoje, kai kiekvienas papildomas centas mūsiškiams vairuotojams dažnai virsta galvos skausmu?

Atsiriboja nuo skleidžiamų gandų

Reikalavimas žiemos laikotarpiu Lietuvos degalinėse prekiauti tik arktiniu antros klasės dyzelinu sukėlė nemenką sąmyšį ne tik tarp kainų kilimo bijančių vairuotojų, bet ir tarp naftos produktų prekybininkų. Tačiau priešprieša naujojo standarto įvedimui yra kone vienareikšmė.

Vienintelio Baltijos šalyse naftos koncerno „Mažeikių nafta” Komunikacijos skyriaus viršininko Giedriaus Karsoko teigimu, bendrovė šiuo klausimu turi aiškią poziciją: „Mūsų nuomonė visiškai sutampa su degalų prekiautojų teiginiais ir manome, kad Lietuvoje tikrai nereikia tokio standarto. Savo poziciją raštu esame pateikę valstybinėms institucijoms dar vasario mėnesį. Siūlėme ir toliau palaikome idėją atsisakyti tokio reikalavimo”.

G.Karsokas pridūrė, jog neseniai buvo pradėję sklandyti gandai, esą toks reikalavimas taptų itin naudingas „Mažeikių naftai”, kadangi tai neva leistų bendrovei tapti rinkos monopolininke. Komunikacijos skyriaus viršininkas sako kategoriškai nesutinkąs su tokiais paskleistais mitais ir pabrėžė, kad „Mažeikių nafta” siūlo kitokį šios problemos sprendimą: leisti naudoti arktinį pirmos klasės ir arktinį antros klasės dyzeliną.

Esminis skirtumas tarp šių dviejų dyzelinio kuro klasių yra užšalimo temperatūra. Arktinis pirmos klasės dyzelinas užšąla esant 26 laipsniams šalčio, o arktinis antros klasės dyzelinas – termometro stulpeliui nukritus iki 32 laipsnių šalčio. Taigi jei Lietuvoje šaltukas spūstels iki 27 laipsnių šalčio, automobiliai su pirmos klasės dyzelinu nepajudės iš vietos.

Kainų šuolis nedidelis

„Akivaizdu, kad didžiąją žiemos dalį niekam arktinio antros klasės dyzelino nereikia. Bet nėra reikalo uždrausti juo prekiauti, nes, prisiminus praėjusias žiemas, matyti, kad netikėtų, neilgai trunkančių smarkesnių šalčių Lietuvoje vis dėlto pasitaiko”, – kalbėjo G.Karsokas ir pridūrė, kad jau praėjusią žiemą buvo privaloma prekiauti tik arktiniu antros klasės dyzelinu.

Paklaustas apie prognozuojamas kainas, G.Karsokas vėl atkreipė dėmesį apie neva kuriamus mitus, esą arktinis antros klasės dyzelinas kainuos kone šešiais centais brangiau. „Mažeikių naftos” atstovas patikino, kad gruodžio 1-ajai kol kas numatytos vos pusantro cento didesnės didmeninės kainos už litrą antros klasės arktinio dyzelino. Tačiau pašnekovas neatmetė galimybės, kad kainų skirtumas gali padidėti, nes rinka, jo teigimu, visuomet yra neprognozuojama.

G.Karsokas pastebėjo, kad arktinį antros klasės dyzeliną, kaip privalomą žiemos laikotarpiu, iš aplinkinių valstybių kol kas yra įvedusi tik Lietuva. Tuo tarpu kitos Baltijos šalys bei Lenkija laisvai naudojasi pirmosios klasės dyzeliniu kuru.

Prekiautojai tikisi pakeitimų

Naftos produktų prekybos įmonių asociacijos prezidentas Mindaugas Palijanskas dabartinę situaciją pavadino nenormalia: „Pasaulyje reikalavimas naudoti tik antros klasės arktinį dyzeliną taikomas šalims, esančioms nuo Lietuvos toli į šiaurę. Viskas atsiremia į pinigus, o pastarasis kuras vis tiek yra brangesnis. Kaimyninių šalių atstovai, su kuriais tenka bendrauti, juokiasi nesuprasdami, kam mums tokio kuro reikia”.

Kalbėdamas apie pasekmes kainodarai, M.Palijanskas sakė, kad skaičiavimai rodo, jog kainos vis dėlto turėtų padidėti nuo dviejų iki šešių centų.

„Lietuvoje yra dar viena rimta problema – gruodį smarkiai išauga dyzelinio kuro poreikis, kadangi paskutinį metų mėnesį gerokai suaktyvėja žemdirbiai, norintys visiškai išnaudoti turimus lengvatinio dyzelino limitus. Dėl to rinkoje netgi pritrūksta arktinio antros klasės dyzelino, nes pastarosios rūšies kuro nespėjama tiek pagaminti”, – teigė M.Palijanskas.

Pašnekovas sakė esąs beveik įsitikinęs, kad greitai bus priimtas sprendimas, suteikiantis vairuotojams galimybę pasirinkti, kurį kurą pirkti. Naftos produktų prekybos įmonių asociacijai jau yra pateiktas reikalavimo žiemos laikotarpiu prekiauti tik arktiniu antros klasės dyzelinu projektas, kuriam asociacija parengė pataisas. M.Palijanskas teigia laukiąs teigiamo sprendimo.

Tomas Jarusevičius

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Transportas su žyma , , , , , , , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.