Informacija apie Muzikiniame teatre repetuojamą grandiozišką spektaklį mieste sklinda visais įmanomais būdais, net ir seniausiu – iš lūpų į lūpas
Kauno muzikinis teatras šiomis dienomis tapęs atskira visata, kurios centras – scenoje vykstančios Ž.Bizė operos „Karmen” repeticijos. Aplink kūrybinės visatos centrą sukasi planetos-palydovai – cechuose sparčiai gaminamos dekoracijos, baigiami siūti kostiumai. Visatos pulsas vis greitėja – iki brangiausio ir didžiausio per visą teatro istoriją spektaklio premjeros liko 13 dienų.
Istorija apie vyrų, laužančių taisykles, deficitą
Ž.Bizė „Karmen” – dažniausiai pasaulyje statoma opera. Turėti ją savo repertuare – sena Muzikinio teatro meno vadovo, režisieriaus Gintauto Žilio svajonė. „Mintis apie „Karmen” nešiojausi gal penkiolika metų, brandinau idėją, mąsčiau, kaip ją pateikti. Vis atrodydavo, kad mano lig šiol matyti šios operos pastatymai turėtų vadintis „Vargšas Chosė”. Subanalinta istorija – temperamentinga moteriškė bando šokti ant stalo ir suvilioja vargšą kareivėlį, paskui pastūmėja jį į nusikaltimą, – ironizavo G.Žilys, o paskui tęsė rimtai: – Apie ką ši opera iš tiesų? Manau, apie tai, kad nėra vyrų, išdrįstančių sulaužyti įprastas taisykles, nesistengiančių įsprausti savo jausmų į visuomenės nustatytas ribas. Karmen nenori būti marionetė, ji vadovaujasi savo širdimi bei protu, tad ir tikisi sutikti vyrą, gyvenantį taip pat”.
Karmen gyvenimas – korida. Čia sprendimus reikia priimti staigiai, tą pačią akimirką, dažnai kraštutinius, neieškant lengvesnio kelio. Karmen netelpa į tradicinio moteriškumo rėmus, jaukus namų židinys – ne jai. Karmen siekiamybė – jos laisvės supratimą atliepiantis partneris.
„Tai mūsų miesto žiūrovams tiesiog skirtas spektaklis. Ispanija, joje kunkuliuojančios aistros, pietietiškas temperamentas turėtų sudominti operetės miesto publiką.
Ši opera – priimtina visiems, net nemėgstantiems operos žanro”, – Muzikinio teatro rinkodaros skyriaus vedėja Lina Stankevičiūtė įsitikinusi, kad būsimasis spektaklis tiesiog pasmerktas sėkmei.
Dirigentas džiaugėsi darbinga atmosfera
Neeiliniu Muzikinio teatro pastatymu jau vadinamai operai „Karmen” vadovauti pakviestas vienas ryškiausių nūdienos Lietuvos dirigentų Gintaras Rinkevičius. Maestro pavardė puošia ne vienos garsios Europos koncertų salės ir operos teatro afišas, todėl kauniečiai džiaugiasi, kad G.Rinkevičiaus pavardė pirmą kartą atsiras ir jų afišoje. Dabar dažnai iš Vilniaus į Kauną važinėjančiam dirigentui tai bus pirmoji „Karmen”, kurios kūrimo procese jis dalyvauja. Lig tol G.Rinkevičius keletą „Karmen” yra tik dirigavęs.
„Bet kuris į teatro kolektyvą įsiliejantis naujas žmogus atsineša naujų minčių, naujų idėjų. Juo labiau, jei tai – muzikos pasaulyje gerbiama asmenybė. G.Rinkevičiaus autoritetas itin įpareigoja ir orkestro muzikantus, ir artistus”, – teatre šiuo metu tvyrančią ypatingą susikaupimo nuotaiką apibūdino L.Stankevičiūtė.
Pasibaigus „Karmen” repeticijai scenoje, solistai dar neskubėjo skirstytis. Užkulisiuose vieni susibūrė aplink G.Žilį, emocingai analizavusį ką tik repetuotą sceną, kiti G.Rinkevičiaus klausinėjo jiems rūpimų dainavimo subtilybių. Maestro atsakinėjo trumpomis, bet, matyt, taikliomis ir tiesiomis frazėmis. Per keletą minučių asmenišką patarimą dirigentas davė gal keturiems solistams.
„Džiaugiuosi šiame teatre tvyrančia gera, darbinga atmosfera. Tikiuosi, iki premjeros bus sėkmingai įveiktos visos sceninės ir muzikinės kliūtys”, – šiek tiek kūrybinės virtuvės uždangą kilstelėjo G.Rinkevičius, pirmą kartą bendradarbiaujantis su Muzikinio teatro trupe. Maestro yra pabrėžęs, kad opera jo kūrybinėje biografijoje užima tokią pat vietą, kaip ir dirigavimas simfoniniam orkestrui. O „Karmen” – ypatinga opera, per savo gyvavimo metus įgijusi daugybę gerbėjų, bet prie kurios verta iš naujo prisiliesti.
Liko tik paskutiniai bilietai
„Teturime bilietų į pačias blogiausias vietas trečiajame aukšte”, – administratorė Jolanta Rimdeikaitė kažkam į telefono ragelį pranešė ne geriausią žinią apie „Karmen” premjerą. Vos tik paskelbus apie numatomą premjerą Muzikinio teatro tinklalapyje, žmonės ėmė pirkti bilietus. L.Stankevičiūtė užsiminė apie dar vieną, gerokai senesnį nei internetas žinios plitimo būdą – „iš lūpų į lūpas”: „Kaunas – mažas miestas. Naujiena apie repetuojamą „Karmen”, sužinota iš teatre dirbančių giminių ir pažįstamų, pasklido žaibiškai”. Tačiau į premjerinius „Karmen” spektaklius geriausius bilietus išpirko ne tik kauniečiai. Vietas rezervavosi ir operos gerbėjų grupės iš Vilniaus, Šakių, Marijampolės.
Ne tik spektaklyje dalyvausiantys solistai, choristai, orkestro muzikantai jaučia artėjantį anšlagą. Priešpremjerinė įtampa tvyro ir publikai nematomoje teatro dalyje – siuvykloje, dekoracijų dirbtuvėse. Jau rytoj viskas turi atsidurti scenoje. Dailininkės-išpildytojos, staliai, šaltkalviai triūsė prie mobilios dekoracijos, vaizduojančios kalnus, o jei reikia – koridos areną. Siuvykloje moterys siuvo kabliukus, užtrauktukus jau beveik baigtoms prabangioms aukštuomenės damų suknelėms.
Tuo tarpu visi Karmen apdarai jau parengti. Pagrindinė herojė, kaip ir kiti 11 operos veikėjų bei 40 choristų spektaklyje juos pakeis net keturis kartus. Siuvyklos vedėja Loreta Krilavičienė tiksliai nežino, kiek metrų taftos, gipiūro, parčios, aksomo ir šilko sunaudota brangiausio per visą teatro istoriją spektaklio kostiumams. „Kiekvienai suknelei – ne mažiau kaip 5 metrai”, – neabejojo L.Krilavičienė.
Kostiumų madas diktuoja „La Skala”
Karmen vaidmenį rengia Inesa Linaburgytė, Rita Preikšaitė, Rūta Zaikauskaitė, don Chozė – Algirdas Janutas ir Audrius Rubežius, Eskamiljo – Vytautas Juozapaitis ir Giedrius Žalys, o Mikaelos – Joana Gedmintaitė, Gitana Pečkytė, Aušra Cicėnaitė. Kitas partijas operoje dainuos Žanas Voronovas, Gediminas Maciulevičius Mindaugas Zimkus, Tomas Ladiga, Liudas Norvaišas, Raimondas Baranauskas, Danielius Vėbra, Kristina Siurbytė, Gražina Miliauskaitė, Giedrė Juknevičiūtė, Ieva Vaznelytė. Visi jie savo kuriamų herojų kostiumus jau matavosi tris kartus.
Čiupinėjau – „Karmen” kostiumai tikri, jų prabangus kritimas išduoda geras medžiagas, o apdailos elementų blizgesys – nemažą kainą. „Viskas tikra, ne butaforija”, – užtikrino L.Krilavičienė. O teatro vadovo pavaduotoja Laimutė Jonavičienė pridūrė, kad jau seniai praeitimi tapo „nutapyta” suknelių prabanga, kad pasaulines teatro kostiumų madas diktuoja „La Skala”, o kauniečiai nuo jų neatsilieka.
L.Krilavičienė neslėpė, kad nemažos išlaidos kostiumams atsiperka – iš kokybiškų medžiagų pasiūti sceniniai drabužiai geriau atlaiko daugkartinį cheminį valymą ir skalbimą. Kad ir „Karmen” kostiumai bus valomi gal net šimtus kartų, Muzikinio teatro darbuotojai neabejoja. „Tikimės, kad ši opera mūsų repertuare įsitvirtins ilgam”, – sakė L.Stankevičiūtė.
Žilvinė Petrauskaitė