Valstybės prestižą gins plieninė paukštė

Lietuvos prezidentui Valdui Adamkui jau kitais metais gali nebetekti raudonuoti iš gėdos bei matyti ištįsusius užsienio politikų veidus, kai oficiali mūsų valstybės atstovų delegacija išlipa iš neegzistuojančios Aurelos šalies, Ukrainos ar Lenkijos lėktuvo.

„Vakarų ekspresui” Krašto apsaugos ministerijos atstovai teigė, kad valstybės vardu planuojama pasiskolinti 105 milijonus litų ir įsigyti keturis orlaivius, tarp jų – ir keleivinį vadinamąjį VIP lėktuvą.

Tačiau politikų norai turėti valstybinį orlaivį netikėtai suerzino sostinės merą Artūrą Zuoką, kuris savo vaiko krikštatėviui V. Adamkui vakar pasiūlė neišlaidauti.

Žeminančios situacijos

Anekdotinės istorijos apie savotiškais oro „tranzuotojais” tapusius aukščiausius mūsų valstybės pareigūnus iš lūpų į lūpas perduodamos jau senokai.

Kadangi mūsų valstybė turi tik vieną didesnėms delegacijoms skraidinti skirtą lėktuvą, ir tai – morališkai, techniškai atgyvenusį bei krovininį, Lietuvos delegatams nuolat tenka arba nuomotis orlaivius, arba sėsti į kitų valstybių vadovų lėktuvus.

Plačiai nuskambėjo istorija, kai šį pavasarį iš bendrovės „Aurela” Romoje išlipo septyni aukščiausio rango mūsų valstybės pareigūnai, kuriuos sutikusieji palaikė Aurelos valstybės delegatais.

Tokia nemaloni situacija nutiko V. Adamkui, premjerui Algirdui Brazauskui, buvusiam Aukščiausiosios Tarybos-Atkuriamojo Seimo pirmininkui Vytautui Landsbergiui lankantis popiežiaus Jono Pauliaus II-ojo laidotuvėse.

Į šią iškilmingą procesiją iš Marijos žemės tegalėjo vykti vos 7 politikai.

Daug peno apmąstymams suteikė ir situacijos, kai V. Adamkus ne kartą buvo priverstas tapti pakeleiviu ir iš varginančių derybų vadinamosios oranžinės revoliucijos metu Ukrainoje priverstas naudotis Lenkijos prezidento Aleksandro Kvasnevskio lėktuvu. Mūsų šalies vadovas ne kartą į oficialius priėmimus buvo priverstas skristi ir Ukrainos orlaiviu.

Jį lydėję asmenys „Vakarų ekspresui” sakė, kad neretai tekdavę pamatyti nustebusius užsienio politikų veidus, kai iš lėktuvo, paženklinto svetimos šalies vėliava, išlipa Lietuvos atstovai.

Ir politikams, ir kariams

Apie būtinybę įsigyti reprezentacinį lėktuvą buvo diskutuojama praėjusį šeštadienį Zuoknių aviacinėje bazėje – pasitarime dalyvavo A. Brazauskas, krašto apsaugos ministras Gediminas Kirkilas, Gynybos štabo viršininkas brigados generolas Vitalijus Vaišnoras, laikinasis Karinių oro pajėgų (KOP) vadas pulkininkas leitenantas Artūras Leita ir kiti pareigūnai.

Krašto apsaugos ministerijos (KAM) atstovė Rūta Apeikytė mūsų dienraščiui patvirtino, kad yra svarstoma galimybė už 105 mln. litų įsigyti keturis orlaivius – vieną keleivinį ir tris taktinius keleivinius.

Orlaiviai turėtų atitekti KOP žinion ir jie turėtų būti naudojami tiek karių skraidinimui, tiek ir oficialių valstybinių delegacijų kelionėms.

Pinigus lėktuvui įsigyti valstybės vardu pasiskolintų Finansų ministerija, o paskolą išmokėtų KAM iš jai skiriamų biudžeto asignavimų.

Kol kas dar nėra aišku, nei už kokią sumą tiksliai, nei kokio modelio keleivinį lėktuvą planuojama nusipirkti, kadangi tokiai procedūrai privaloma skelbti aukcioną, tačiau ne viešą, kaip paprastai būna valstybei įsigyjant turtą, o uždarą.

Taip teigė „Vakarų ekspreso” kalbintas Seimo Užsienio reikalų komiteto vadovas Justinas Karosas. Jis patikino, kad lėktuve bus montuojama speciali ir net valstybės paslaptį sudaranti įranga.

Neoficialiai teigiama, kad KOP simbolika pažymėtas pirkinys gali būti reaktyvinis laineris „Boeing 737”.

Pakeleivių dalia

Prezidento V. Adamkaus atstovė spaudai Rita Grumadaitė mūsų dienraščiui sakė, kad pats šalies vadovas niekada nėra prašęs, kad jam būtų perkamas lėktuvas.

„Dažniausiai su valstybiniais vizitais yra skraidoma nuomojamais lėktuvais. Pavyzdžiui, neseniai iki Berlyno skridome išnuomotu orlaiviu, o iš šio miesto į Drezdeną – Vokietijos valstybiniu lėktuvu. Iš ten nedideliu septynių vietų išnuomotu lėktuvu – į Londoną”, – pasakojo Prezidentūros darbuotoja.

Aplankyti Lietuvos karių į Afganistano Goro provinciją V. Adamkui teko skristi Ukrainos lėktuvu, kurį išnuomojo KAM.

Pašnekovai teigė, kad tokia situacija esą labai vargina dažnai po užsienį keliaujančius Lietuvos politikus, nes išsinuomojus lėktuvą į vieną pusę nėra tiksliai žinoma, kada teks grįžti, be to, dažnai tenka po keletą valandų laukti kito skrydžio tarpinėse stotelėse.

Šiandien, per savo 79 metų gimtadienį, V. Adamkus į Taliną skris JAK modelio lėktuvu, kuris yra varomas ne turbinomis, o sraigtiniais varikliais ir kelia tokį triukšmą, kad valstybės galvoms orlaivio salone sunkiai sekasi susikalbėti.

Savo valstybinius keleivinius lėktuvus turi tokios valstybės kaip Gruzija, Ukraina. Lenkija jų turi keletą, o Vokietija – aštuonis, pusė kurių – transatlantiniai, apie kokius Lietuvai kol kas – tik pasvajoti.

Ekonomiškai atsipirktų

KAM atstovai mūsų dienraštį informavo, jog yra paskaičiuota, kad už tuos pinigus, kuriuos Lietuva per 10 metų sumokėjo lėktuvų nuomai, galima įsigyti naują orlaivį.

„Todėl nuosavą valstybinį lėktuvą turėti ekonomiškai verta”, – sakė R. Apeikytė.

Reprezentacinio orlaivio įsigijimui pritarė ir Seimo NATO reikalų komisijos vadovas Vaclavas Stankevičius, „Vakarų ekspresui” sakęs teigiamai vertinantis KAM siekį turtą pirkti išsimokėtinai.

„Turime suvokti, kad perkant daiktą gyventi skolon šiais laikais nėra nuodėmė. Krašto apsaugos ministerija niekada iš tų lėšų, kurias dabar metams gauna iš valstybės biudžeto, negalėtų įsigyti nei modernių pabūklų, nei laivų ar lėktuvų. Juk lėktuvas bus skirtas ir karių transportavimui, o dabar ministerija dažnai prašo pagalbos iš JAV, Danijos. Negalima amžinai taip elgtis”, – svarstė V. Stankevičius.

Jis informavo, kad kitų metų valstybės biudžeto projekte KAM yra numatyta skirti 931 mln. litų. Pernai ši suma buvo 84 mln. litų mažesnė.

Įsikišo A. Zuokas

Sprendimas už skolintas lėšas pirkti valstybės vadovų vizitams skirtą lėktuvą yra nepateisinamas ir ekonominiu, ir modernios viešos vadybos požiūriu – tokią poziciją vakar išdėstė Liberalų ir centro sąjungos pirmininkas A. Zuokas.

Jo nuomone, tikrai yra kitų būdų, kaip išvengti per valstybės vadovų oficialius vizitus kylančių nesusipratimų, užuot skolinusis šimtą milijonų litų lėktuvui įsigyti.

„Pripažinkime, kad reprezentacijai skirtus lėktuvus turi tik didelės valstybės ir tai daugiau valstybės statuso, o ne patogumo ir ekonominio išskaičiavimo klausimai. Pasaulyje egzistuoja daugybė kompanijų, kurios aprūpina lėktuvais valstybių, tarptautinių organizacijų ir didžiausių bendrovių poreikius: suteikia lėktuvus, užsiima jų priežiūra, tvarko dokumentus ir kita”, – teigė A. Zuokas.

Vilniaus meras ragino, anot jo paties, vakarietišką vadybą ir tradicijas gerai išmanantį prezidentą pavesti atsakingiems pareigūnams paieškoti alternatyvų valstybės vadovų reikmėms skirto lėktuvo pirkimui.

Denisas Nikitenka

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Transportas su žyma , , , , , , , , , , , , , , , , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.