Baleto „Ana Karenina” premjera nusilenks Majai Pliseckajai

Po trijų dešimtmečių pertraukos Lietuvos nacionalinis operos ir baleto teatras (LNOBT) kviečia į Rodiono Ščedrino baleto „Ana Karenina” naujo spektaklio premjerą. Lapkričio 4 ir 5 dienomis rodomą dviejų veiksmų spektaklį pagal garsųjį Levo Tolstojaus romaną žiūrės ir baleto kompozitorius R. Ščedrinas kartu su savo žmona, pirmąja Anos Kareninos partijos atlikėja, legendine balerina Maja Pliseckaja.

Prieš premjerą surengtoje spaudos konferencijoje LNOBT generalinis direktorius Gintautas Kėvišas pažymėjo, kad teatras labai laukė šio baleto, nes tai esanti puiki galimybė parodyti „pilno metražo” baletą – išbaigtą teatro reginį su puikia muzika ir libretu. Teatro vadovui naujojo „Anos Kareninos” pastatymo premjerą šįmet teko matyti Kopenhagoje, o Vilniuje tų pačių statytojų spektaklis skiriamas M. Pliseckajos 80-mečio jubiliejui.

Pasak kompozitoriaus R. Ščedrino, jiedu su žmona stebi intensyvias spektaklio repeticijas Vilniuje, tačiau būdamas labai prietaringas, kompozitorius nedrįso tarti skambių epitetų spektakliui, tačiau vylėsi, kad žiūrovams jis labai patiksiąs.

„Repeticijose man pačiam per nugarą ėjo šiurpuliukai – spektaklio visumos įspūdis neapsakomas: labai įdomi Aleksejaus Ratmanskio choreografija, pagrindinį vaidmenį šoks viena geriausių pasaulio balerinų Eglė Špokaitė, o šviesaus atminimo vyriausiojo dirigento Jono Aleksos parengtas teatro simfoninis orkestras – tiesiog puikios formos”, – negailėjo pagyrimų kompozitorius.

Muziką baletui „Ana Karenina” jis sukūrė praėjusio amžiaus aštuntojo dešimtmečio pradžioje. Baleto premjera Maskvos didžiajame teatre įvyko 1972 metų birželį, o Vilniuje šis spektaklis buvo pastatytas 1975 metais ir sėkmingai rodytas apie pusantro šimto karto. Šimtąjį spektaklį Vilniaus scenoje šokti buvo pakviesta ir M. Pliseckaja.

Paklausta, kuo aktuali Anos Kareninos istorija mūsų dienoms, M. Pliseckaja sakė, jog Levas Tolstojus aktualus visada, o tragiškas Anos Kareninos likimas visada jaudina, paliečia sielą, šią istoriją galima įvairiai interpretuoti. Pagal romaną pastatyta keliasdešimt filmų, tačiau tik nedaugelis atskleidęs Levo Tolstojaus genialaus kūrinio esmę, sakė M. Pliseckaja.

Naujausio baleto pastatymo choreografas A. Ratmanskis yra Didžiojo teatro baleto vadovas, pelnęs aukščiausius Rusijos ir užsienio apdovanojimus už indėlį į baleto meną. Šįmet choreografas už baleto „Ana Karenina” pastatymą Danijos karališkajame balete apdovanotas prestižiniu prizu „Benua de la Dance”.

„Vilniaus pastatyme pakeitėme daug ką, kas buvo daniškojo spektaklio choreografijoje, nors dekoracijos ir choreografinis pagrindas liko tas pats. Kiekvienas baleto spektaklis būna vis kitoks, priklausomai nuo tos dienos nuotaikų, atlikėjų nusiteikimo, tačiau Lietuvos baletas tikrai turi savo stilių”, – pažymėjo 37 metų choreografas.

Spektaklio dailininkas iš Danijos Mikaelis Melbiu (Mikael Melbey) teigė atsisakęs realistinio įspūdžio, sunkių istorinių kostiumų, o daugiau dėmesio sutelkęs į dvasią, vidinį veikėjų gyvenimą. „Kostiumus siuvome lengvus, peršviečiamus, keliančius tik užuominas į istorinį laiką įspūdį. Italijoje užsakėme net pustrečio kilometro įvairių atspalvių šilko – juo būtų galima iškloti visą Neries krantinę. Mano sukurta scenografija turėjo atitikti muzikos formą ir temperamentą – balete yra daug scenų ir jas būtina greitai keisti. Spektaklyje išryškės pagrindinis spektaklio simbolis ir Anos Kareninos likimo ženklas – senovinis traukinys”, – kiek praskleidė premjerinio spektaklio uždangą dailininkas.

Anos Kareninos partijos atlikėja Eglė Špokaitė sakė savo šokiu nusilenksianti didžiajai balerinai M. Pliseckajai, kuriai ir buvo sukurtas šis baletas. „Tai buvo pirmasis baletas, kurį pamačiau dar vaikystėje, jau mokydamasi šokti baletą. Tuomet sėdėjau pirmoje žiūrovų salės eilėje, tad gerai prisimenu neišdildomą pirmąjį įspūdį”, – prisiminė primabalerina.

Kita pagrindinio vaidmens atlikėja Miki Hamanaka premjeriniuose spektakliuose šokti negalės po kojos operacijos, tačiau scenoje turėtų pasirodyti jau kitų metų pradžioje.

Anos Kareninos mylimojo Aleksejaus Vronskio partiją rengia Nerijus Juška ir Aurimas Paulauskas, Aleksejaus Karenino – Vytautas Kudžma ir Edvardas Smalakys. Balete dalyvaus visa teatro baleto trupė ir mimanso artistai.

Premjeros nesulaukusį maestro Joną Aleksą prie dirigento pulto pakeitė dirigentas iš Sankt Peterburgo Valerijus Ovsianikovas, Vilniuje diriguosiantis pirmą kartą. Jis yra nuolatinis Marijos teatro dirigentas Sankt Peterburge ir A. Vaganovos baleto akademijos muzikos vadovas, dirbęs su daugeliu orkestrų Rusijoje ir užsienyje.

M. Pliseckajos jubiliejui skiriamas „Anos Kareninos” spektaklis Nacionaliniame operos ir baleto teatre vyks lapkričio 30 dieną. Tuomet legendinė balerina irgi atvyks į Vilnių.

Lapkričio 7 dieną M. Pliseckaja bus pagerbiama Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje – čia rengiamas kompozitoriaus R. Ščedrino autorinis koncertas. Pagrindiniai garsiosios balerinos jubiliejaus renginiai vyks lapkričio viduryje Maskvoje ir baigsis M. Pliseckajos gimtadienio dieną – lapkričio 20-ąją iškilmingu koncertu „Don Kichotas” Kremliaus rūmuose, kur numatoma netikėta programa – bus atliekama atnaujinta R. Ščedrino „Karmen siuita”, rodomas kinų cirkas, skambės flamenko ir net hiphopo stiliaus muzika.
2005-11-02 16:47

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Kultūra su žyma , , , , , , , , , , , , , , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.