Jaunuoliams – profesinio pasirinkimo dilema

Didžiąją dalį laiko suaugę žmonės praleidžia darbe, tačiau tik nedaugelis jaučiasi laimingi, užsiimdami vienokia ar kitokia profesine veikla. Dažnai nepasitenkinimą darbu kelia ne tik menkas atlygis, prastos sąlygos ar nedraugiški bendradarbiai, bet ir kadaise netinkamai pasirinkta profesinio gyvenimo kryptis. Apsispręsti jaunuoliams turėtų padėti ir tėvai, ir pedagogai, ir kiti specialistai.

Darbo reikšmė

Mūsų visuomenėje vyrauja nuostata, jog kiekvienas savarankiškas žmogus turėtų užsiimti kokia nors kitiems bendruomenės nariams naudinga veikla. Ši sąlyga neretai įtraukiama į brandžios asmenybės apibrėžimus, kuriuose, be kitų svarbių bruožų, akcentuojamas ir žmogaus gebėjimas sėkmingai įsitraukti į profesinį gyvenimą.

Pasirinkus brandaus suaugusiojo kelią, tenka iš arti susipažinti su darbinės veiklos teikiamais privalumais bei trūkumais. Daugeliui iš mūsų darbo laikas formuoja ne tik dienotvarkę, bet ir viso gyvenimo struktūrą. Be to, profesinėje terpėje užimama tam tikra pozicija suteikia atitinkamą socialinę vertę bei visuomenės pripažinimą. Tačiau darbo aplinkoje ne tik daug plušame, bet ir nemažai bendraujame tiek su kolegomis, tiek su kitais žmonėmis. O gavę atlygį daugiau ar mažiau patenkiname savo materialines reikmes. Bet kartais pinigai nėra pagrindinis motyvas dirbti. Kai kurie žmonės tęstų profesinę veiklą net ir tuomet, jei pragyvenimui turėtų užtektinai lėšų. Darbo svarbą patvirtina ir krizės, kurias išgyvena darbą praradę ar į pensiją išėję žmonės.

Renkasi jaunuoliai

Nepaisant didžiulės darbo reikšmės, beveik kiekvienoje darbovietėje sutiksime bent vieną žmogų, kuris išreikš nepasitenkinimą tuo, ką daro. Nors pakeisti profesiją ar kitais būdais pagerinti savo gyvenimo kokybę niekada nėra vėlu, tik nedaugelis ryžtasi esminėms permainoms. Tad būtų geriausia, kad profesinio pasirinkimo dilema būtų sėkmingai išspręsta dar jaunuoliškame amžiuje.

Lietuvos mokyklose vyresniųjų klasių mokiniai gali pasirinkti mokymosi profilį. Šis pasirinkimas turėtų tapti pirmuoju žingsniu į vieną ar kitą specialybę. Tačiau pasirinktu keliu tikrai nelengva žengti, nes dar ne visi 16-17 metų jaunuoliai gerai žino, ką ketina veikti gavę brandos atestatą. Kai kurie iš jų tampa konkrečios mokyklos teikiamų galimybių įkaitais ir nesugeba kryptingai pasirinkti savarankiško kelio. Daugeliui moksleivių trūksta savęs pažinimo įgūdžių, tad jiems sunku patiems įvertinti savo gebėjimus bei asmenines savybes. Kartais rimta kliūtimi tampa nepagrįsti norai, kurie ne visada atitinka realias galimybes.

Tad, renkantis gyvenimo kelią, jaunuoliams būtina visapusiška informacija apie tolesnio mokymosi ir darbo sąlygas bei galimybės pažinti ir įvertinti save.

Pasirinkimo pagrindas

Būsimos profesijos pasirinkimą gali lemti daugiau nei vienas veiksnys.

Socialiniai faktoriai susiję su artimiausia žmogaus aplinka – gyvenamąja vieta, šeimos padėtimi visuomenėje, jos kultūra.

Šeimos ir bendra valstybės ekonominė situacija, numatomas uždarbis bei darbo sąlygos turi įtakos kai kuriems ekonominiams pasirinkimo aspektams.

Pedagoginiams veiksniams priskiriamas ugdymas ir jo rezultatai – žinios, gebėjimai, vertybės. Profesinei veiklai reikalingų sugebėjimų ir įgūdžių įgyjame tiek formaliu, tiek neformaliu lavinimu.

Psichologiniais veiksniais įvardijami asmens poreikiai, interesai, gebėjimai, asmens savybės, vertybinės orientacijos. Jie sudaro tam tikrą motyvacinį lauką, kuriame ir gimsta vienas ar kitas sprendimas.

Emocinis santykis

Profesiniame gyvenime be galo svarbus asmenybės emocinis santykis su atliekama veikla. Šio veiksnio ignoravimas gali lemti, kad jaunuolis papildys nepatenkintųjų savo darbu gretas. Idealiausiu atveju žmogus turėtų dirbti tokioje profesinėje srityje, kuri jam ir patinka, ir sekasi. Todėl būsimą specialybę patartina rinktis ne tik protu, bet ir širdimi. Kartais jaunuoliai susivilioja dideliu atlyginimu ar kita išskirtine perspektyva, tačiau pamiršta visumą. Juk ilgainiui net ir labai geros materialinės sąlygos negali kompensuoti nuolatinio nepasitenkinimo atliekama veikla. Darbas yra be galo svarbi asmens saviraiškos sfera, o viena iš tikros laimės sąlygų yra būtinybė realizuoti savo galimybes.

Suaugusiųjų vaidmuo

Šalia jaunuolio esantys suaugusieji neturėtų jam primesti savo valios. Kartais tėvams sunku susilaikyti nuo pagundos parinkti savo vaikui tinkamą gyvenimo kelią. Tačiau būtina suvokti, kad atsakomybė ir sprendimo teisė visuomet turi priklausyti pačiam asmeniui. Geriau tiesiog dalintis informacija apie įvairias mokymosi įstaigas, specialybes, profesijų perspektyvas, darbo sąlygas. Be to, svarbu abejojantį jaunuolį paskatinti ieškoti informacinės ir konsultacinės pagalbos. Profesinio pasirinkimo srityje itin svarbus pedagogų vaidmuo, nes jie gali suteikti adekvatų konkretaus mokinio bendrųjų ir specialiųjų gebėjimų vaizdą.

Jaunuolių asmenines savybes, gebėjimus, interesus, poreikius bei vertybes padeda įvertinti psichologai, dirbantys tiek specializuotuose centruose, tiek kitose įstaigose.

Mindaugas Radušis

Psichologas

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Švietimas su žyma , , , , , , , , , , , , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.