Trečiąją festivalio savaitę „Gaida” savo klausytojams pateikia dvi visiškai skirtingas, tačiau meistriškai sukomponuotas operas. Jose – meilė ir orumas, gyvenimo prasmė ir asmenybės tapatumas – temos, jaudinančios kiekvieną.
Psichologizuotą asmenybės dramą „One” išvysime spalio 25 d. Nacionalinio dramos teatro Mažojoje scenoje. Tai – olandų kompozitoriaus Michelio van der Aa 2002 metais sukurta kamerinė opera sopranui, vaizdo įrašui ir garso takeliui.
35-erių metų kompozitorius savo mutuojančiose garsinėse sekose subtiliai atskleidžia sudėtingus dvasinius niuansus ir sąveiką su kitais individais. Jo kūriniuose susiduria virtualumas ir realybė. Kas yra tikra, o kas – tik fikcija, pasąmonės vaizdinių projekcija?
Operoje „One” Michelis van der Aa laipsniškai pina žmogiškųjų ryšių dramą. Penki skirtingi moterų pasakojimai, penkios skirtingos asmenybės, mimika, judesiai, intonacijos. Ir visas šis portretų (garsinių ir vizualių) spektras – vienos moters vidinio gyvenimo atspindys.
Mokslininkai ir psichoanalitikai dirba pilnu tempu, tačiau viena aišku: žmogus iki šiol tebėra paslaptis. Mentaliniais ir dvasiniais labirintais klaidžiojanti moteris, garso įrašo ir gyvos muzikos, videoprojekcijos ir mizanscenų dialogai kuria organišką visumą, tarsi psichoanalitinį žemėlapį. Juo stumdoma figūrėlė – solistė Barbara Hannigan (Kanada) -stulbina ne tik vokalo technikos virtuoziškumu, bet ir šiurpinančiai įtaigiu sutrikusio mąstymo moters paveikslu.
Kritikai dosnūs pagyrų šiam muzikiniam teatrui: „One” – tai nuostabiai poetiškas kūrinys. Užburiantis kaip sapnas (…), kaip sapnas prisotintas emocijų ir turintis daugybę prasmių, kurių neįmanoma interpretuoti vienareikšmiškai. (Erik Voermans, Het Parool). Der Tagesspiegel, Sybill Mahlke: Nuokrypio šedevras. Ir be asmenybės psichologijos kūrinys skleidžia savo aurą per kartas, nes paslaptys jame atsispindi aiškiai lyg veidrodyje.
Spalio 24 d. Lietuvos muzikos ir teatro akademijos antruosiuose rūmuose (Tilto g.), Kamerinėje salėje Michelis van der Aa, šis vienas sėkmingiausių jaunųjų XXI a. olandų kompozitorių, prisistatys mūsų publikai ir demonstruos savo naujausius kamerinius bei simfoninius opusus.
Spalio 27 d. „Gaidos” publika išgirs vieno reikšmingiausių XX a. pirmos pusės kompozitoriaus Igorio Stravinskio (1882-1971) komiškąją operą „Mavra” (1922). Tai spalvingas vieno veiksmo pasakojimas apie dailios Parašos ir husaro Vasilijaus susižavėjimą ir jų aferą (neišvengiamai įtraukiant vaikino virtimą „tarnaite” Mavra); skvarbi merginos motinos akis netrukus pastebi jaunuolių gudrybę ir vaikinas turi sprukti.
Keistokas rusų liaudies dainų tematikos bei italų operos buffa atributų derinys dar labiau pagyvina žaismingas scenas, o novatoriškai pasirinktas kamerinis ansamblis (styginių kvintetas ir 22 pučiamieji) suteikia operai neįprastų spalvų. Gaida ensemble diriguos Vykintas Baltakas, solistai – Vilma Mončytė, Jovita Vaškevičiūtė, Skaidra Jančaitė, Mindaugas Zimkus. Operos statytojai – Eglė Mikulionytė ir Paul Budraitis – pasiūlys kelias menines šio veikalo interpretacijas. Naujasis pastatymas – tai koprodukcija su Oskaro Koršunovo teatru.