Ministerijos valdininkai išsigando savo užmojų

Peržiūra skubiai atšaukta

Daugiau kaip pusantro šimto automobilių nupirkti užsimojusi Krašto apsaugos ministerija skubiai atšaukė vakar turėjusią vykti gautų pasiūlymų peržiūrą.

Tai padaryta siekiant išvengti galimo skandalo. Įtariama, kad šio konkurso sąlygos buvo iš anksto derinamos su vienu galimu konkurso laimėtoju.

Keli užsienio automobilių gamintojų atstovai šią savaitę Viešųjų pirkimų tarnybai pranešė, kad konkurso rengėjų techniniai reikalavimai parengti taip, kad juos gali įvykdyti tiktai „Volkswagen” automobiliais prekiaujanti bendrovė.

Laimėjusi konkursą ir kariuomenei pardavusi 153 automobilius privati bendrovė iš valstybės biudžeto susižertų 5-6 mln. litų.

Specialistų tvirtinimu, vidutiniams rinkos dalyviams tai – vos ne visų metų automobilių pardavimo apimtis.

Kariškių skelbtas konkursas – vienas didžiausių naujų automobilių įsigijimų pastaraisiais metais. Į juos turėtų persėti kariuomenės padalinių vadovai, kurie dabar esą važinėja pernelyg senais automobiliais.

Įžvelgia galimą korupciją

Konkurso rengėjais pasipiktinę kiti užsienio automobilių gamintojų atstovai apie galimai neskaidrius ministerijos pareigūnų veiksmus pranešė ir Seimo Antikorupcijos komisijai.

Bendrovės „Veho”, kuri atstovauja „Citroen” ir „Honda” gamintojams, vadovas Rimantas Damkauskas pareiškė „Lietuvos rytui”, kad tokio nihilizmo ir visiško nesiskaitymo su viešąja nuomone jis jau senokai nėra matęs: „Kai perkamas vienas ar keli automobiliai – numoji ranka, bet šįkart nutarėme netylėti”.

Anot R.Damkausko, nors konkursas akivaizdžiai neskaidrus, jo sustabdyti patys automobilių tiekėjai neturi galimybių.

Norint tai padaryti, būtina dalyvauti konkurse.

„Tačiau sąlygos surašytos taip, kad mes negalime net pateikti savo siūlymų, tad netenkame ir teisės dalyvauti konkurse”, – aiškino verslininkas.

Jam pritaria ir „Peugeot” automobiliais prekiaujančios bendrovės „Žibintas” vadovas Vytautas Judzentavičius.

Verslininkai prabilo ir apie kituose panašiuose viešuosiuose pirkimuose išsikerojusią korupciją. Anot jų, tokie pirkimai fabrikuojami iš anksto žinant laimėtoją.

Esą bent kiek besidominčiam automobiliais žmogui tereikia pažvelgti į techninius reikalavimus, kurie dažnokai yra absoliučiai nepagrįsti jokiais objektyviais poreikiais.

Reikalavimus vadino keistais

Verslininkai teigia neturintys priekaištų numanomam konkurso laimėtojui. Jų teigimu, „Volkswagen” yra puikūs automobiliai, tačiau jie nei pranašesni už kitus, nei juolab – pigiausi.

Bet konkurso organizatorių suformuluoti kai kurie techniniai reikalavimai užkerta kelią konkurse dalyvauti visiems norintiesiems, nes apibrėžia tiktai vieną rinkoje esantį automobilį. Šiuo atveju – „Volkswagen Passat 2,0 FSI”.

Mat konkurso rengėjai paskelbė, kad vidutinės klasės automobilio variklis turi būti benzininis, ne daugiau nei 2000 kubinių centimetrų darbinio tūrio, o galingumas – ne mažesnis kaip 110 kW. Degalų tiekimo sistema turi būti su pilnu elektroninio valdymo tiesioginiu įpurškimu.

Pasak tokių sąlygų įvykdyti negalinčių kitų automobilių tiekėjų, šie reikalavimai rodo tik variklio konstrukcinius ypatumus, bet neatspindi objektyvių automobilio savybių, tokių kaip vidutinės degalų sąnaudos, greitėjimas ar kitų.

Panaši situacija yra ir dėl reikalavimų įsigyti 103 penkiaviečius vienatūrius automobilius. Šiam automobiliui pateiktų techninių reikalavimų visumą gali atitikti tiktai „Volkswagen Caddy Kombi”.

Verslininkų teigimu, kai kurie paskelbti konkurso sąlygų reikalavimai stebina ir techniniu neišprusimu.

Pavyzdžiui, viename punktų numatyta, kad automobilio kėbulas turi būti visiškai įstiklintas, o jo galinė pakaba – lingės. Tokiu būdu esą siūloma rinktis archajiškiausią technologinį sprendimą, kuris važiavimo bei keleivių komforto požiūriu yra bene prasčiausias.

Pasitiki savo pavaldiniais

Įsigijimų tarnybos prie Krašto apsaugos ministerijos įsigijimų organizavimo skyriaus vedėjas Darius Puidokas patvirtino, kad konkursas sustabdytas gavus skundą.

Skyriaus vedėjas „Lietuvos rytui” aiškino, jog skundo pagrįstumas bus išnagrinėtas per penkias dienas, tuomet bus nustatyta nauja vokų su pasiūlymais atplėšimo data.

D.Puidokas neatmetė, kad gali būti atsižvelgta į skunde išdėstytas pastabas, kurių vakar nekomentavo. Skundą turės išnagrinėti kariuomenės Logistikos valdybos specialistai, kurie ir sudarė technines konkurso sąlygas.

Šios valdybos vadas pulkininkas Virginijus Mažuika iš karto užsipuolė skundo autorius.

Kariškis kalbėdamas su „Lietuvos rytu” stebėjosi, kad pretenzijos pareikštos tik baigiantis konkursui: „Akivaizdu, kad skundo autorių tikslas – sužlugdyti konkursą”.

V.Mažuika tikino, kad įvykdyti skelbto konkurso sąlygas galėjo ne vien „Volkswagen” prekiaujanti bendrovė, tačiau kitų automobilių gamintojų įvardyti negalėjo.

Pulkininkas teigė pasitikįs savo pavaldiniais, kurie esą garantavo, kad jokio išankstinio nusistatymo rengiant technines šio konkurso sąlygas nebuvo.

Stebina konkurentų skundai

Vilniuje įsikūrusio „Volkswagen” centro generalinis direktorius Linas Karlavičius tvirtino apie konkurentų pretenzijas nieko negirdėjęs ir todėl nesiėmė jų komentuoti.

L.Karlavičius neigė, kad tiktai „Volkswagen” automobiliai atitinka technines konkurso sąlygas. Jo žiniomis, pasiūlyti konkurso sąlygas atitinkančius reikalavimus esą gali dar dviejų automobilių gamintojai.

Anot direktoriaus, įvairių konkursų skelbiama daug, todėl nesistebi, jei kuriame nors jų pasiūlymai būna atmesti.

„Pavyzdžiui, Vidaus reikalų ministerija yra paskelbusi konkursą šimtui visureigių įsigyti. Bet mes čia esame nuošalyje, nes mūsų visureigiai per brangūs. Tai ką daryti, rašyti skundus? Kodėl taip elgiasi konkurentai, nežinau”, – kalbėjo L.Karlavičius.

Tadas Ignatavičius

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Politika su žyma , , , , , , , , , , , , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.