Šiemet rugsėjį – pirmą kartą Lietuvos švietimo istorijoje – specialiųjų ugdymosi poreikių turintys pirmokai lietuvių kalbos, matematikos ir pasaulio pažinimo mokysis iš naujoviškai parengtų, jiems pritaikytų vadovėlių. Šie vadovėliai skirti specialiųjų ugdymosi poreikių turintiems mokiniams, kurie mokosi bendrojo lavinimo mokyklų bendrojo ugdymo klasėse.
Iš viso išleisti penki trijų pavadinimų vadovėliai I klasei. Tai Loretos Barzdonytės-Morkevičienės, Elenos Marcelionienės „Šaltinėlis” (2 knygos), Violetos Jonynienės „Aš ir pasaulis”, Broniaus Balčyčio, Rimos Martinėnienės, Aldonos Vaičiulienės „Skaičių šalis” (2 knygos). Visus šiuos vadovėlius išleido leidykla „Šviesa”.
Kad vienoje klasėje su bendraamžiais mokydamiesi specialiųjų poreikių vaikai nesijaustų išskiriami, šie vadovėliai turi taip pat iliustruotą viršelį, kaip ir vadovėliai, iš kurių mokosi visi klasės mokiniai. Vadovėlių autoriai, pasitelkę specialiojo ugdymo ekspertus, supaprastino vadovėlių turinį: palengvino užduotis, atsisakė sudėtingesnių sakinių ir pan.
Iki šiol mokyklose naudojami vadovėliai, skirti specialiųjų poreikių mokiniams, skyrėsi tiek apipavidalinimu, tiek turiniu. Tokie vadovėliai sudaro sunkumų ir mokytojams, ugdantiems specialiųjų poreikių mokinius bendrojo ugdymo klasėse kartu su bendraamžiais. O tokių mokinių kasmet daugėja. 2004-2005 mokslo metais bendrojo ugdymo klasėse ugdomi specialiųjų poreikių mokiniai sudarė net 89 procentus visų specialiųjų poreikių mokinių. Vadovėlių autoriai tikisi, kad naujieji vadovėliai palengvins darbą mokytojams.
Sumanymas išleisti tokius vadovėlius gimė 2003/2004 metais vykdant mūsų Švietimo ir mokslo ministerijos bei Švedijos švietimo ministerijos Specialiojo ugdymo instituto projektą „Aprūpinimo specialiosiomis ugdymo priemonėmis sistemos kūrimas”.
Šie vadovėliai pirmokams – tik pokyčių pradžia rengiant naujoviškus vadovėlius ir mokymo priemones specialiųjų ugdymosi poreikių turintiems mokiniams.