Po savaitės dviejų turėtų pasirodyti medikų visuomenę sudominsianti knyga apie tai, kokie pavojai tyko sveikatos priežiūros įstaigose, kuo čia rizikuoja pacientas ir medikas. Leidinyje bus kalbama ir apie tai, kaip šią riziką valdyti. Minėtos knygos autorius – Klaipėdos ligoninės vyriausiasis gydytojas, prof. habil. dr. Vinsas Janušonis. Tai jau aštuntoji, ir kaip pats teigia, pati svariausia jo monografija.
Medikai jaučia spaudimą
Šiuo metu S.Jokužio spaustuvėje spausdinamai 250 puslapių monografijai „Rizikos valdymas sveikatos priežiūros organizacijose” V.Janušonis sakė paskyręs trejus metus.
Monografijoje daugeliu nagrinėjamų atvejų autorius apibendrino savo vadovaujamoje ligoninėje bei pasaulyje atliktus tyrimus.
Daugiau nei 25 metus Klaipėdos ligoninei vadovaujantis V.Janušonis teigia, kad sveikatos priežiūra tampa vis rizikingesne veiklos sritimi.
Auga pacientų poreikiai ir lūkesčiai sveikatos priežiūrai. Visuomenė tampa vis informuotesnė, reiklesnė medikams, nepakantesnė jų nesėkmėms ir klaidoms.
Aukštųjų sveikatos priežiūros ir informacinių technologijų vystymasis, naujų vaistų atsiradimas padidino medikų galimybę ne tik padėti žmonėms išsaugoti ir stiprinti sveikatą, bet ir suklysti.
Klaidos ir nesėkmės tikimybę, pasak V.Janušonio, didina augantis visuomenės, politikų, žiniasklaidos spaudimas medikams, taip pat didėjanti jų moralinė, teisinė, materialinė atsakomybė, nepakankamas sveikatos priežiūros sistemos ir jos organizacijų finansavimas.
Pacientai linkę skųstis
V.Janušonis mano, kad įsigaliojus pacientų teisių ir žalos atlyginimo įstatymui itin aktuali tampa žalos ir atsakomybės problema.
Jis teigė, kad pasaulyje nėra sveikatos priežiūros įstaigos, kuria nesiskųstų pacientai.
Daugiau nei dvidešimtį metų vadovaujantis ligoninei medikas teigia, kad skundų skaičius yra proporcingas sveikatos priežiūros įstaigos dydžiui – kuo didesnė ligoninė, tuo daugiau skundų.
Autorius pastebi, kad bene didžioji jų dalis atsiranda dėl žmogiškųjų faktorių ir komunikacijos stokos.
Medikai vis dar nepakankamai kalbasi su pacientu ar jo artimaisiais.
Svarbu – bendravimas
Tarp įstaigos rizikos šaltinių V.Janušonis įvardija ne tik medikų elgseną, bet ir ligoninės aplinką, informuotumą, personalo sisteminio analitinio-loginio mąstymo defektus ir netgi pacientus.
V.Janušonis pateikia išvadą, kad patirtis ir darbo įgūdžiai, informuotumas ir teisingas mąstymo modelis, bendravimas ir kolegialūs sprendimai padeda išvengti žmogiškojo faktoriaus sąlygotų klaidų.
Pacientai taip pat atsakingi
Monografijoje paneigiamas populistinis požiūris, kad pacientai turi teises, o medikai – atsakomybę.
Pacientai ir medikai yra viena sistema, jie turi bendras teises, pareigas ir atsakomybę už sveikatos priežiūros procesą ir rezultatus.
Leidinyje atskleista paciento privatumo ir konfidencialumo, pacientų ir medikų tarpusavio pasitikėjimo svarba, atkreiptas dėmesys į seksualinių ryšių etikos momentus.
Autorius mano, kad knyga bus įdomi ne tik sveikatos priežiūros įstaigų vadovams, bet ir medikams, studentams, netgi pacientams.
Iki šiol V.Janušonis jau yra išleidęs 7 monografijas bei paskelbęs per 130 mokslinių darbų.
Jolanta Juškevičienė