Klaipėdą išskirtine dariusi visą parą veikianti visuomeninio transporto sistema gali greitai sugriūti.
Jau kitą savaitę Saugaus eismo komisija turės apsispręsti, ar patenkinti maršrutinių taksi savininkų prašymą leisti nebedirbti visą parą.
Jei tokiam prašymui bus pritarta, naktį vienintele susisiekimo priemone taps neseniai trečdaliu teikiamą paslaugą pabranginę taksi.
Maršrutų sumažėjo
Klaipėda yra vienintelis miestas Lietuvoje, kur visuomeninis transportas keleivius vežė visą parą.
Prieš kelerius metus net ir vėlyvu metu kursuodavo 2, 3, 5, 6, 8, 9-ojo maršruto „mikriukai”.
Tačiau galiausiai daugelis maršrutinių taksi savininkų atsisakė dirbti naktį. Jų naujiems darbo grafikams pritarė ir savivaldybė. Kone visų maršrutų vairuotojai darbą baigia tarp 19 ir 22 valandos.
Šiuo metu visą parą turėtų važiuoti 8-ojo maršruto „mikriukai”, o 9-ojo privalėtų kursuoti iki 3 valandos nakties.
Tačiau 9-ąjį maršrutą aptarnaujančios bendrovės „Devintoji banga” direktorius Jonas Kasperavičius teigė, kad nuo birželio 1-osios jo vadovaujamos įmonės „mikriukai” kursuoja tik iki pirmos valandos nakties.
„Anksčiau patys prašėme, kad mums būtų pridėtos papildomos valandos, nes pagal pagrindinę sutartį ir privalome dirbti tik iki pirmos valandos nakties. Todėl buvo leista mūsų autobusiukams važiuoti iki 4 valandos. Tačiau dabar nebeliko keleivių, todėl vėl pateikėme prašymą leisti dirbti pagal pagrindinę sutartį. Pagal ją ir važiuojame”, – sakė J.Kasperavičius.
Tačiau visuomeninio transporto sistemą mieste koordinuojančios įstaigos „Klaipėdos keleivinis transportas” direktorius Gintaras Neniškis teigė, kad 9-uoju maršrutu „mikriukai” privalo kursuoti iki 3 valandos nakties.
Neseniai kontrolieriai tikrino, ar laikomasi tokio grafiko. Nustatyta, kad jis pažeidžiamas. Todėl ketinama 9-ąjį maršrutą aptarnaujančiai bendrovei surašyti protokolą ir perduoti savivaldybės administracinei komisijai, kad ši skirtų baudą. Jos dydis – nuo 150 iki 300 litų.
Užsidirba per dieną
Į savivaldybę kreipėsi ir 8-ąjį maršrutą aptarnaujanti bendrovė „Aštuoniukė”.
Jos vadovas Audrius Tvarijonavičius prašo, kad „mikriukams” būtų leista važiuoti iki 3 valandos nakties. Dar vienas prašymas – „praretinti” važiavimus.
Šiuo metu reikalaujama, kad 8-ojo maršruto vairuotojai važiuotų kas 8 minutes. A.Tvarijonavičiaus pageidavimu, „mikriukai” naktį turėtų kursuoti kas 15-20 minučių.
Pagrindinė priežastis, kodėl prašoma leisti nebedirbti visą parą yra ta, jog sumažėjo vairuotojų.
Tai tvirtino ir A.Tvarijonavičius, ir J.Kasperavičius.
Pastarojo teigimu, jei dar galima rasti žmogų, kuris „mikriuką” vairuotų dieną, tai naktinio darbo visi vengia iš tolo.
„Jauni žmonės išvažiavo, liko tik vyresnio amžiaus. Jie net nesvarsto galimybės važiuoti naktį. Vyrai baiminasi dėl savo sveikatos ar net gyvybės, nes naktimis „mikriuką” dažnai stabdo girti, neprognozuojami asmenys”, – teigė J.Kasperavičius.
Tačiau G.Neniškiui tokie argumentai neatrodo rimti.
Jo teigimu, pagrindinė problema yra ta, kad tarp daugelio maršrutinių taksi vairuotojų dar gaji „stavkių” sistema.
Kitaip tariant, jie nusistato, kiek per dieną ar parą turi uždirbti, dažniausiai numatytą sumą surenka anksti, todėl ir nenori dirbti naktį.
Reikia rykštės
G.Neniškis tikino, kad maršrutinių taksi savininkų žodžiai, jog naktį nėra keleivių, taip pat yra netiesa.
Neseniai „Klaipėdos keleivinio transporto” darbuotojai naktimis ir darbo dienomis, ir savaitgaliais važinėjo Manto gatvėje, Taikos prospekte.
Anot G.Neniškio, galima nesunkiai įsitikinti, kad „mikriukams” tikrai netenka važiuoti tuštiems.
„Jų pateikti skaičiai, kad per visą miestą tenka vežti vos tris keturis žmones, yra neteisingi. Pasitaikė atvejų, kai „mikriukų” vairuotojai važiuoja net neįjungę kasos aparato arba keleiviams neduoda bilietų. Vadinasi, jie pateikia tik tuos skaičius, kiek bilietų parduoda, tačiau keleivių yra kur kas daugiau”, – tvirtino G.Neniškis.
Jis prisipažino neįsivaizduojąs Klaipėdos be naktį visuomeninio transporto.
Esą tai yra garbės reikalas, ir miesto valdžia turi laikytis tvirtos pozicijos.
„Niekas nesako, kad „mikriukams” nereikia pagalbos. Iš tiesų šiuo metu bilieto kaina, siekianti 2 litus, yra per maža. Galbūt net galima kalbėti apie galimybę pinigų maršrutiniams taksi išlaikyti skirti iš miesto biudžeto. Reikia ieškoti visokių būdų, kaip išlaikyti tokią visuomeninio transporto sistemą. Tačiau tenka pripažinti, jog „mikriukams” reikia ir rykštės. Būtina paisyti ne savo, o keleivių poreikių”, – sakė G.Neniškis.
Dirbs per prievartą
Paklaustas, ar tikisi, jog savivaldybė patenkins jo prašymą leisti nedirbti visą parą, A.Tvarijonavičius prisipažino manąs, jog tikriausiai taip nebus.
„Jei lieps dirbti, dirbsime”, – sakė verslininkas.
Tačiau „Devintosios bangos” direktorius J.Kasperavičius buvo kategoriškesnis. Jo teigimu, savivaldybė gali įpareigoti važiuoti ir iki 4 valandos nakties, tačiau tikrai nebus kam dirbti.
Ar naktį nebenorinčius važiuoti maršrutinius taksi galėtų pakeisti miesto autobusai?
G.Neniškio teigimu, techniškai tai įmanoma, tačiau realiai tokį sumanymą įgyvendinti sunku.
Vienas sunkumų būtų tas, jog autobusuose privalėtų budėti apsauga.
„Maršrutiniuose taksi lengviau kovoti su girtais keleiviais. Paprasčiausiai galima nesustoti ir jo neįlaipinti. Tačiau autobusai privalo stoti kiekvienoje stotelėje”, – tvirtino direktorius.
Be to, keleivių srautas naktį nėra toks didelis, kad bent jau būtų padengtos autobuso važiavimo sąnaudos.
„Vilnius darė eksperimentą – visą parą kursavo miesto autobusai. Galiausiai jie ėmė važiuoti tik savaitgaliais, o po to tokia iniciatyva visiškai žlugo”, – argumentavo G.Neniškis.