Uostamiestyje maršrutinių taksi paslaugas teikiantys vežėjai siekia įvairių permainų – vieni nori mažinti kainas, kiti – jas didinti, o tretieji pageidauja, kad jiems būtų sumažintas naktinių reisų skaičius.
Tuo metu viešojo transporto paslaugas kuruojantys specialistai tvirtina, kad šie reikalavimai yra nepagrįsti ekonominiais argumentais.
„Gaunasi antiekonomika”
Neseniai į uostamiesčio Savivaldybės administraciją kreipėsi 5-ąjį maršrutą aptarnaujančios A. Anužio individualios įmonės atstovai. Motyvuodami tuo, kad mažėja keleivių skaičius, padaugėjo tuo pačiu maršrutu važiuojančių didžiųjų autobusų reisų, maršrutininkai prašė sumažinti važiavimo kainą nuo 1,7 iki 1,5 lito. Esą tai netgi leistų atnaujinti mikroautobusų parką.
Pasak Savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojo Viačeslavo Karmanovo, šis prašymas nebuvo patenkintas, nes vežėjai nepateikė jokių ekonominių skaičiavimų, tik teiginius, jog sumažėjo keleivių srautai. Vyriausiasis administracinis teismas, jau anksčiau nagrinėjęs Klaipėdos maršrutininkų ieškinį dėl kainų pakėlimo, buvo konstatavęs, kad didinant ar mažinant kainas turi būti pateiktas labai aiškus ekonominis pagrindimas.
Susisiekimą viešuoju transportu organizuojančios ir jį prižiūrinčios VšĮ „Klaipėdos keleivinis transportas” direktorius Gintaras Neniškis tvirtina, kad esminė 5-ojo maršruto problema yra tai, kad jį aptarnaujantys vežėjai nesilaiko tvarkaraščių.
„2004 metais 5-asis maršrutas turėjo 238 reisus darbo dienomis, pernai lapkritį susimažino iki 160, ir važiuoja jau tik kas 15, o ne kas 5 minutes, ir iki 21.45 val., o ne iki vidurnakčio, kaip anksčiau.
Nepaisant to, vis tiek tvarkaraščių nesilaikoma – nevažiuojama anksti ryte ir vakare. Natūralu, kad dėl to padaugėja miestiečių skundų ir papildomai pridedame didžiųjų autobusų reisų”, – aiškino G. Neniškis.
Anot jo, techniškai įmanoma maršrutuose taikyti skirtingas kainas. Taip jau yra su 11 maršrutu, kai keleivis, važiuojantis iki Šernų, moka brangiau. Visgi jis nemano, kad sumažinus važiavimo kainą 5 maršruto padėtis pasikeistų.
„Čia kažkokia antiekonomika gaunasi, nes kiti vežėjai prašo padidinti kainas. Be to, Klaipėdoje ir taip jau mažiausios kainos tarp trijų didžiųjų šalies miestų – Kaune nuo rugpjūčio dieną reikės mokėti du litus, naktį – 3, Vilniuje ketinama pakelti kainas iki 2,5 ir 3,5 lito”, – sakė G. Neniškis.
Keleivių naktį yra
Savivaldybė yra gavusi ir 8 bei 9 maršrutus aptarnaujančių mikroautobusų savininkų prašymus dėl naktinio darbo. Dabar visą parą dirbančio 8-ojo maršruto vežėjai nori susitrumpinti darbo laiką iki 3 valandų nakties, ir važiuoti ne kas aštuonias minutes, o kas pusvalandį. 9-ojo maršruto vežėjai nori dirbti ne iki 3 val. nakties, o tik iki pirmos.
Anot V. Karmanovo, reaguojant į šiuo prašymus, „Klaipėdos keleiviniam transportui” pavesta atlikti keleivių srautų tyrimus. Jų rezultatai turėtų paaiškėti kitą savaitę.
„Naktimis vykdytų tyrimų metu nustatėme, kad keleivių tikrai yra, tačiau jau ir dabar minėtieji vežėjai naktį dirba pagal savo grafiką, o ne pagal nustatytą – važiuoja nevisada”, – sakė G. Neniškis.
Anot jo, dar laukiama vežėjų duomenų ir susisteminus juos bei patikrinimų rezultatus išvados bus teikiamos Savivaldybei.
Reikia reformų
VšĮ „Klaipėdos keleivinis transportas” direktorius Gintaras Neniškis
Problemos dėl grafikų nesilaikymo egzistuoja visuose maršrutuose. Vežėjai stengiasi nugriebti „grietinėlę” – laikosi grafikų piko metu, o anksti ryte ar vėlai vakare „nusukinėja” reisus. Tragiška situacija su 4, 8a maršrutais. Fiksuojame tokius pažeidimus ir 2 bei 6 maršrutuose, šiek tiek pasitaisė 3 maršruto vežėjai. Problemos kyla ir dėl darbo jėgos trūkumo. Pasitaiko, kad vairuotojai susirenka su savininku sutartą sumą ir baigia darbą. Šioje srityje reikia politinių sprendimų – didinti kainas arba radikaliai, remiantis atliktomis transporto studijomis, peržiūrėti maršrutus.