Praėjusį penktadienį finišavo antroji jūrinė regata „Žalčių karalienė”, kurią organizuoja Lietuvos buriuotojų sąjunga (LBS).
Pasak LBS viceprezidento kreiseriniam buriavimui Artūro Dovydėno, LBS nariai, dalyvaudami regatoje, praktiškai realizuoja savo viziją „Lietuva – jūrinė valstybė” ir vadina ją „idėjiniu plaukimu”, nes neįsivaizduoja jūrinės valstybės be jūrinių regatų.
Šiemet švedai stebėjo puikų reginį – iš Visbio uosto išplaukė 18 jachtų su Lietuvos vėliavomis ir spinakeriais ir pasileido per Baltijos jūrą namo. Taigi bent jau šį reginį mačiusieji užsieniečiai įsitikino, kad Lietuva – jūrų valstybė.
Be to, LBS buriuotojai nori kaupti patirtį tolimuose jūriniuose plaukiojimuose ir perduoti naujai buriuotojų kartai tradicijas ir gerąją jūrinę praktiką.
Meistriškumas – trečioje vietoje
72-uosius metus skaičiuojanti visuomeninė organizacija LBS, populiarindama buriuotojų tradicijas Lietuvoje, rengia populiarias tradicines „Kuršių marių”, „Rudens vėjo” regatas, jūrinę regatą aplink Gotlandą (Švedija) „Žalčių karalienė”. Jos distancija šiemet buvo 348 jūrmylės. Ji daugiau nei 80 jūrmylių ilgesnė už tradicinės „Kuršių marių” regatos distanciją ir yra ilgiausia LBS rengiamų regatų distancija atviroje jūroje. Startuojama Klaipėdoje, plaukiama iki Gotlando saloje esančio Visbio uosto. Tai pirmas etapas. Šiek tiek pailsėjus startuojama Visbyje ir finišuojama Klaipėdoje. Tai antras etapas.
Pasak A. Dovydėno, organizuojant regatas pirmoje vietoje yra tradicija, antroje – garbė ir tik trečioje – meistriškumas. Jo manymu, Lietuvos buriuotojams dar reikia mokytis ir jūrinės kultūros. Šiemet stebėtas graudus vaizdelis, kai į Visbio uostą atplaukusi Rusijos jachta išsikėlė tik panašią, bet ne Švedijos vėliavą.
Per dvi paras trunkančią kelionę jachtų kapitonai mokosi organizuoti įgulos narių veiksmus, paskirstyti darbus taip, kad šalia naujoko būtų patyręs žmogus, ištvermės ir t. t.
Šiemet dar kartą įsitikinta, kad buriuotojams būtinas draudimas. Visbyje švartuojantis jachtos „Litas” įgulos narys koja bandė atsispirti nuo kranto ir stipriai ją pasitempė. Gerai, kad turėjo draudimą, buvo iškviesta greitoji pagalba, įsitikinta, kad nėra lūžio, koja subintuota.
Sportinis azartas
Be abejo, regatos metu pagauna ir sportinis azartas. Praėjusį penktadienį ir klaipėdiečiai galėjo gėrėtis azartišku jachtų finišavimu. Lenktynių įtampa pradėjo augti likus 14 jūrmylių iki Klaipėdos uosto vartų. Pasak A. Dovydėno, gerai, kad uostas buvo beveik tuščias, tad jachtos varžėsi iki paskutinės minutės. Trečią vietą šiemet regatoje užėmusi vilniečių jachta „Ultra” per 5 sekundes sugebėjo pakelti spinakerį norėdama aplenkti antros vietos nugalėtoją „Zundą”. Žmonės nuo krantinių stebėję tokį vaizdą plojo. Beje, šių jachtų laikas skyrėsi tik 15 sekundžių.
Šiemet palankus vėjas
„Vakarų eksprese” jau rašyta apie šiemet liepos 1-6 d. vykusios antrosios jūrinės regatos „Žalčių karalienė” rezultatus. Šiemet pirmas regatos etapas truko maždaug pusantros paros. Klaipėdoje startuota liepos 1 d. 15 val. Visbį jachtos pasiekė liepos 3 d. generaliniu kursu nuplaukdamos mažiausiai 172 jūrmyles.
Antras etapas planuotas kiek ilgesnis, nes jachtos grįžti turėjo kitu maršrutu, aplenkdamos Gotlando salą iš šiaurinės pusės ir įveikdamos mažiausiai 198 jūrmyles. Tačiau dėl blogo oro Gotlandas buvo apiplauktas iš pietų pusės, distancija sutrumpėjo 22 jūrmylėmis. Taip pasielgta todėl, kad regatoje dalyvavo ir mažų jachtų, tarp buriuotojų buvo ir moterų, 5-6 balų vėjo stiprumas ir metro aukščio bangos jūroje jau ir taip nelepino buriuotojų, o šiaurinėje Gotlando pusėje pūtė dar stipresnis vėjas.
Pernai sutrukdė štilis
Pernai pirmąkart surengti regatą „Žalčių karalienę” jos organizatorius įkvėpė to paties pavadinimo jachtos pergalė lygiai prieš 70 metų vykusioje tarptautinėje regatoje „Gotlandrunt”.
Pernai pirmoje „Žalčių karalienės” regatoje dalyvavusios 14 buriuotojų komandų plaukė štilio sąlygomis, todėl antras etapas buvo sutrumpintas 20 jūrmylių. Nepaisant to, nė viena jachta nespėjo atplaukti per kontrolinį laiką ir antrojo etapo rezultatai nebuvo įskaityti.
2006 metų regatos „Žalčių karalienė” nugalėtoja tapo jachta „Blue Bird”, kurios kapitonas buvo pats Artūras Dovydėnas. Deja, šiemet pavasarį jis pardavė šią jachtą, nes ketina pirkti didesnę.
Plaukė su „Zunda”
Būdamas vienu iš šios regatos organizatorių, A. Dovydėnas šiemet regatoje dalyvavo plaukdamas jachta „Zunda”, kuri užėmė antrą vietą, tik keliomis minutėmis atsilikusi nuo nugalėtojos jachtos „Banga” (kapitonas – Alvydas Kasanavičius, Kaunas), pernai užėmusios prizinę trečią vietą.
Pernai „Zundai” sekėsi prasčiau – užėmė tik 8 vietą. Belieka tikėtis, kad ne todėl, kad tąkart su šia jachta plaukė ir šių eilučių autorė. „Zundai” ir „Kuršių marių” regatoje nekaip sekdavosi. Pasak A. Dovydėno, tai greitas ir geras laivas. Pačiai teko įsitikinti, kad „Zunda” gerai eina tik tada, kai pučia stiprus vėjas.
Kitąmet – kiti siurprizai
Regata „Žalčių karalienė” kasmet tampa vis sudėtingesnė. Tobulinami maršrutai. Kitais metais bus stengiamasi nurodyti seklumas prie uolėtų Švedijos krantų.
Pernai regatos dalyviai buvo apdovanoti sertifikatais, pažyminčiais, kad jie tapo pirmos tarptautinės „Žalčių karalienės” regatos apie Gotlandą signatarais. Šiemet jie apdovanoti ordinais ir ordinų diplomais. Kas bus kitais metais, idėjų jau turima, bet kol kas paslapčių A. Dovydėnas neišduoda.
Norinčių dalyvauti regatoje laivų daugėja. Šiemet regatą rėmė dviejų privačių įmonių – Kreiserinio buriavimo mokyklos ir UAB „Ribenos prekyba” – savininkai. Tačiau jau atsiranda ir daugiau verslininkų, galinčiųjų remti šią regatą, tad tikimasi, kad kitais metais ji taps dar rimtesnė.