Jūrininkų profsąjungoms šių metų pradžia – karštymetis. Laikas peržiūrėti prieš dvejus ar trejus metus su laivybos kompanijų administracijomis pasirašytas kolektyvines sutartis.
„Dėl naujų kolektyvinių sutarčių vienu metu deramės su dviejų didžiausių laivybos kompanijų – Lietuvos jūrų laivininkystės ir „DFDS LISCO” – administracijomis. Projekto parengimas – ilgas ir sudėtingas procesas. Siekiame maksimaliai pagerinti jūrininkų darbo sąlygas, kovojame už jų interesus. Bus svarstomi ir laivų įgulų pateikti siūlymai”, – sakė Lietuvos jūrininkų sąjungos pirmininkas Petras Bekėža.
Kol naujos kolektyvinės sutartys dar nepasirašytos, laivybos kompanijos griežtai laikosi dabar galiojančių susitarimų.
Lengviausia derybų su administracijomis dalis – korektyvos, susijusios su Lietuvos darbo įstatymų, taip pat jūrininkų darbą reglamentuojančių tarptautinių konvencijų pakeitimais. Čia laivų savininkai sutinka be derybų. Sunkiau su jūrininkų atlyginimais.
„Laivų savininkai neatsisako pakelti atlyginimų jūrininkams, tik klausimas – kiek. Ieškosime kompromiso”, – tvirtino P. Bekėža.
Jūrininkų profsąjungai lengviau derėtis dėl jūrinių keltų įgulų uždarbio. Jį reguliuoja Atėnų susitarimas, pagal kurį Baltijos jūroje dirbančių linijinių laivų jūrininkų atlyginimai turi būti maždaug vienodi.
Lietuvos jūrų laivininkystės administracija sutinka šiemet 6 procentais padidinti jūrininkų atlyginimus. Profsąjunga tikriausiai sieks didesnio skaičiaus.
Atsižvelgdama į tendenciją trumpinti Europos Sąjungos šalių laivų reisų trukmę, jūrininkų profsąjunga sieks, kad trampinių laivų reisai sutrumpėtų iki 4 mėnesių (plius minus mėnuo).
„Limarko” grupės profsąjungos atstovas Anupras Stuokas sakė, kad jau įvyko keli derybų su administracija dėl naujos kolektyvinės sutarties raundai. Jie buvo sėkmingi, abi pusės tikisi iki kovo pabaigos projektą suderinti.
„Toliau priimame laivų įgulų siūlymus, kuriuos aptarsime su administracija. Vieno laivo įgula pasiūlė paros maitinimo normą padidinti nuo 5,5 iki 7 dolerių. Motyvuojama tuo, kad daugelyje šalių, į kurias šie laivai plaukia, maisto produktai pabrango 25-30 procentų. Manau, kad administracija paklausys jūrininkų ir normą padidins. Kiek – kaip susitarsime”, – apie darbą su projektu pasakojo A. Stuokus.
Pasak jo, apie atlyginimų didinimą nebus kalbama – kompanijos vadovybė sausio 1-ąją juos jau padidino 15 procentų. Jūrininkai nesiūlė sutrumpinti reisų trukmės, todėl ji tikriausiai liks tokia pati – 180 parų plius minus mėnuo.
Tarptautinės transportininkų federacijos (ITF) Lietuvos regionui vadovaujantis Andrejus Černovas sudarinėja kolektyvines sutartis su patogių vėliavų laivų savininkais. Neseniai pratęstas tipinės ITF sutarties su 6 tokius laivus turinčia kompanija „Baltnautikas” galiojimas.
„Tai rimtas savininkas, savo laivuose griežtai be-silaikantis minimalių įgulos darbo sąlygų standartų, kurių reikalauja ITF.
Čia rūpinamasi jūrininkais, stengiamasi jiems sudaryti tinkamą darbo aplinką”, – konstatavo A. Černovas.
Standartinėje TCC sutartyje („Total Crew Cost”) aptartos visos sąlygos, nuo atlyginimo dydžio – 1 550 dolerių AB jūreiviui – iki kontrakto trukmės ir kompensacijos ištikus nelaimei dydžio. Jūrininkui mirus, jo šeimai mokama 82 500, vaikams iki 18 metų –
16 500 dolerių. Numatyta kompensacijų skalė, priklausanti nuo jūrininko darbingumo praradimo procento.
Kiekviename laive privalo būti kolektyvinių sutarčių egzemplioriai. Laivo administracija neturi teisės kliudyti jūrininkams su jomis susipažinti. Laivo kapitonas privalo saugoti ir kolektyvinių sutarčių priedus. Nenumatyta, kad jais būtų galima laisvai naudotis.