Neseniai atliktas „Eurobarometro” tyrimas atskleidė, kad Europos vairuotojai daug dėmesio skiria saugumui, bet pažangioms saugos sistemoms plisti trukdo didelė kaina ir nepakankamos žinios apie jų teikiamą naudą
Siekdami užtikrinti saugumą privalome užkirsti kelią nelaimėms. Saugos sistemoms, galinčioms išgelbėti gyvybę ir sumažinti sužalojimus, kurti naudojamos pažangios informacinės ir ryšių technologijos. Metų pradžioje paskelbusi pažangaus automobilio iniciatyvą EK atliko du tyrimus, kad išsiaiškintų vairuotojų požiūrį ir žinias apie saugos sistemas. Kokybinis tyrimas buvo atliktas šešiose valstybėse narėse (Suomijoje, Prancūzijoje, Vokietijoje, Italijoje, Lenkijoje ir Jungtinėje Karalystėje), o kiekybinis – visose ES valstybėse narėse.
Nepakankamai susipažinę
Tyrimas parodė, kad renkantis automobilį, be kainos, yra dar du svarbūs kriterijai – saugumas ir degalų sąnaudos. Vairuotojai daug dėmesio skiria saugumui, bet už saugos sistemas papildomai mokėti nepageidautų. Kai kurių vairuotojų teigimu, automobiliai turėtų būti saugūs ir be saugos sistemų. Kitas veiksnys, stabdantis saugumo įrangos plitimą, – tai didelė saugos sistemų pirkimo ir eksploatacijos kaina. Daugiau kaip 70 proc. apklaustųjų būsimame automobilyje pageidautų įmontuoto pagalbos skambučio. Nors ir kaip būtų keista, tyrimų duomenimis, nemažai ES piliečių nepakankamai susipažinę su pažangių automobilių saugos sistemų galimybėmis arba tų sistemų nevertina kaip galinčių pagerinti saugą.
Nuovargio „sargas”
„Mercedes-Benz” konstruktoriai baigia kurti sistemą, gebančią atpažinti vairuotojo nuovargį ir laiku jį įspėti apie gresiantį pavojų. Toks nuovargio indikatorius į automobilius masiškai turėtų būti pradėtas montuoti po kelerių metų. Nauja sistema vienu metu stebės daugelį parametrų: kelionės trukmę, laiką, paros metą, eismo intensyvumą ir net vairavimo stilių. Pastebėjusi net menkiausius vairuotojo nuovargio požymius sistema jį įspės garsiniu signalu. Informacija apie vairuotojo nuovargį bus renkama keliais būdais. Pirmiausia – akių mirksėjimo intensyvumas, fiksuojamas infraraudonųjų spindulių kamera. Taip pat bus stebimas vairavimas. Nuovargio „sargas” stebės, kokiu intensyvumu sukiojamas vairas ir spaudžiamas stabdžių pedalas.
Nepakankamai išsimiegoję
Vokietijos statistikos duomenimis, apie 0,5 proc. visų skaudžių eismo nelaimių įvyksta dėl nuovargio. Ekspertų teigimu, šie skaičiai gali būti ir didesni. Dar apie 10-20 proc. nelaimių įvyksta dėl mieguistumo. Apsnūdę vairuotojai dažniausiai sukelia avarijas nuo antros iki šeštos valandos nakties ir po pietų. Pasak ekspertų, žmogaus aktyvumas gerokai krinta nuo 22 val. ir žemiausią tašką pasiekia 3-4 val. nakties. Anot tyrėjų, naktimis normaliai neišsimiega 20 proc. europiečių. O štai Kanadoje atliktų tyrimų duomenimis, tik trys iš keturių prie automobilio vairo sėdančių asmenų naktį būna miegoję ilgiau kaip šešias valandas. Be to nustatyta, kad be sustojimo vairuojant ilgiau kaip keturias valandas perpus susilpnėja vairuotojo reakcija. Todėl vairuotojui prisnūdus vos sekundei 100 km/h greičiu važiuojantis automobilis nulėks net 28 metrus.
Stabdo pats
„Volvo Cars” sukūrė „City Safety” sistemą, kuri padės vairuotojams išvengti smulkių avarijų, ypač būdingų eismo kamščiams miestuose ir važiuojant vilkstinėse mažu greičiu. Jei priekyje važiuojantis automobilis stabdo, „City Safety” parengia stabdžių sistemą ekstremaliam stabdymui ir taip padeda vairuotojui išvengti avarijos stabdant, o kartu palieka jam galimybę išvengti susidūrimo apvažiuojant kliūtį. Sistemai nustačius, kad vairuotojas tuoj atsitrenks į priekyje važiuojančią transporto priemonę, įjungiamas hidraulinis siurblys ir automobilis stabdo pats.
Išvengti susidūrimo
Statistiniais duomenimis, 75 proc. visų užregistruotų atsitrenkimų į automobilio užpakalį įvyksta važiuojant mažesniu kaip 30 km/h greičiu. Vis dėlto net po mažiausių susidūrimų automobilį reikia remontuoti, o tam reikia laiko ir pinigų. „City Safety” veikia esant iki 30 km/h greičiui. Jei automobilių greičio skirtumas mažesnis kaip 15 km/h, sistema gali padėti vairuotojui visiškai išvengti susidūrimo. Važiuojant nuo 15 iki 30 km/h greičiu „City Safety” stengiasi kiek įmanoma sumažinti greitį iki smūgio.
Optinis radaras
Ant priekinio stiklo, maždaug užpakalinio vaizdo veidrodžio aukštyje, įrengtas optinis radaras akylai stebi eismą automobilio priekyje. Sistema gali kontroliuoti iki 6 metrų atstumu nuo automobilio priekio esančias transporto priemones. „City Safety” užprogramuota veikti, jei priekyje esanti transporto priemonė stovi arba juda ta pačia kryptimi. Pagal atstumą iki objekto ir paties automobilio greitį sistema 50 kartų per sekundę skaičiuoja susidūrimui išvengti reikalingą stabdymo greitį. Jei apskaičiuota stabdymo jėga viršija nustatytą lygį, o vairuotojas nereaguoja, laikoma, kad pavojus neišvengiamas. Tokiu atveju „City Safety” automatiškai įjungia automobilio stabdžius arba vienu metu stabdo ir uždaro degalų tiekimo sklendę, taip padedama išvengti susidūrimo pasekmių arba jas sumažinti.
Gali trukdyti rūkas ar smarkus lietus
„City Safety” sistemos darbą riboja tie patys veiksniai kaip ir kitas standartines radarų sistemas. Daviklio darbui gali trukdyti rūkas, migla, sniegas ar smarkus lietus. Dėl to labai svarbu, kad priekinis stiklas būtų švarus, neapledėjęs ir neapsnigtas. Priešingu atveju daviklis negali tinkamai veikti, ir automobilio informaciniame ekrane pasirodo pranešimas, perspėjantis vairuotoją, kad laikas nuvalyti priekinį stiklą. Paros laikas neturi įtakos „City Safety”. Kiek anksčiau „Volvo Cars” pristatė saugos sistemas, padedančias vairuotojui išvengti susižalojimų per susidūrimą ir sumažinti nuostolius. Saugos sistema perspėja vairuotoją garsiniu ir regimuoju signalais, jei tarpas iki priekyje esančio automobilio mažėja taip sparčiai, kad gali įvykti susidūrimas. Tuo pat metu parengiama stabdymo sistema, kad šioje avarinėje situacijoje stabdymas būtų kuo efektyvesnis. Ši sistema buvo pristatyta 2006 metų pradžioje kartu su nauju „Volvo S80”.