Centrinis užraktas – neatskiriama automobilio dalis. Įtaisai būna dvejopi – elektriniai ir pneumatiniai. Pastarųjų atmaina galima laikyti automobilių „MB 123” centrinius užraktus, veikiančius vakuumo principu.
Pneumatinius centrinius užraktus pamėgę vokiečiai, todėl tokią sistemą galima rasti „Volkswagen”, „Audi”, „Mercedes” markių mašinose. Kitos firmos dažniausiai renkasi elektrinius įtaisus.
Abi sistemos veikia vienodai, abi atlieka tą patį – užrakina vienu sykiu visas duris, dažnai kartu ir bagažinę. Pneumatiniai užraktai tai daro švelniai ir tyliai, o sistemos su elektros varikliais – staigiai ir su būdingu trakštelėjimu. Pneumatiniai užraktai įtaisomi fabrike, o elektrinius galima įmontuoti bet kada. Be to, pneumatinį mechanizmą sunkiau pataisyti, rašoma streetrace.lt.
Jau keletas metų, kaip automobilių savininkai gali juose įsitaisyti centrinius užraktus, naudodamiesi specializuotų dirbtuvių paslaugomis. Tai nebrangu. Pats įtaisas kainuoja nuo 200 Lt, dar reikia pridėti atliktų darbų kainą. Ji priklauso ne nuo automobilio markės, o nuo durų skaičiaus. Kiek laiko užtruks montavimas, priklauso nuo durų skaičiaus, nes su kiekvienomis tenka krapštytis po 30-40 min.
Centrinis užraktas veikia paprastu principu: įkišus ir pasukus raktelį susijungia elektros grandinė ir ima veikti elektros varikliukai, įtaisyti stiprintuvuose, kurie trukteli durų spynų valdymo svirtis ir užrakina duris. Atrakinant viskas vyksta taip pat. Valdymo blokas siunčia srovę vienu metu į visus stiprintuvus, o tai reiškia, kad atrakinamos arba užrakinamos iš karto visos spynos. Įįjungti centrinį užraktą galima ir sėdint automobilio viduje – pakanka paspausti durų užrakinimo mygtuką.
Centrinis durų užraktas veikia tik tada, kai visos durys gerai užtrenktos. Todėl neverta jo įtaisyti mašinoje, kurios durys laikosi ant išdilusių vyrių arba nusmukusios. Centrinį užraktą galima junginėti ir distancinio valdymo pultu, jeigu sistemoje yra signalų imtuvas. Jis kainuoja apie 150 Lt.
JAV pagaminti užraktai skiriasi nuo europietiškų. Amerikietišką automobilį, galima atrakinti rakteliu taip, kad neveiktų visas centrinis užraktas, bet tik rakinant vairuotojo dureles. JAV gamybos centrinis užraktas būna integruotas su automatine pavarų dėže. Jis automatiškai užrakina visas duris, kai tik įjungiama pavara. O pastūmus pavarų perjungimo svirtį į padėtį „parking” mašinos durys automatiškai atsirakina. Sistema irgi veikia kitaip: vietoj mygtukų, blokuojančių spyneles, vairuotojo pusėje yra specialus centrinio užrakto valdymo klavišas.
Ir dar: nebūtinai visi stiprintuvai turi būti tos pačios markės. Skirtinga mechanizmų kilmė netrukdo tinkamai veikti visam centriniam užraktui.