Ruošiantis pirkti iš turgaus automobilį, reikia būti atsargiam.
Senovėje iš turgaus buvo galima grįžti su dažytu arkliu. Šiandieną galima parvažiuoti automobiliu, kurio variklis iki pirmo tepalų keitimo subyrės.
Lengva apgauti
Perkant automobilį turguje, pirkėjui svarbūs spidometro parodymai. Kuo mažesnė rida, tuo geresnė automobilio būklė. Rida lemia kainos dydį.
Gero automobilio pirkimas yra kaip loterija. Dažnai, eidamas į turgų, pirkėjas kartu vedasi apie automobilius nusimanantį pažįstamą. Išstudijuojama, ar nesukrypusi važiuoklė, ar automobilis neperdažytas.
Pagal daugybę požymių stebima, ar variklis neturi defektų. Ieškoma automobilio trūkumų, kuriuos pardavėjas gali slėpti uždažymu, nutrynimu.
Antifrizo skaidrumas, bet kokie pašaliniai garsai važiuojant, stabdant, netgi sukant vairą – išduoda automobilio „ligas” ir muša žemyn kainą.
Spidometro parodymai taip pat labai svarbūs. Tačiau ar jie teisingi – sunku patikrinti.
Dažniausiai turguje tiesiog pažiūrima, ar bendra automobilio techninė būklė gali būti tokia esant vienokiems ar kitokiems spidometro skaičiams.
Pavyzdžiui, sunku patikėti, kad automobilis, pagamintas 1992 metais, gali būti nuvažiavęs tik 50 tūkstančių kilometrų. Tai reikštų, kad visus keturiolika metų per dieną šis automobilis vidutiniškai pajudėdavo 10 kilometrų.
Gudrus verslas
Spidometro „atsukimas” kai kuriems automobilių meistrams neša papildomas pajamas. Yra internetinių forumų, kuriuose netgi dalijamasi patarimais, kaip patogiau ir greičiau „atsukti” ar „prisukti” spidometrą.
Pasak spidometrus atsukinėjančio meistro Stasio (redakcijai pavardė žinoma), spidometro duomenų pakoregavimas, priklausomai nuo automobilio markės, amžiaus ir to, kiek kilometrų reikia atsukti, gali kainuoti iki 200 litų.
Pasak Stasio, senų automobilių spidometro persukimas yra tiesiog mechaninis veiksmas. Kiekvienas gudresnis gali atidaręs skydelį pats pasukti tokį spidometrą su paprasčiausiu atsuktuvu.
Kartais pavojinga
Nauji automobiliai yra prikimšti elektronikos. Jų spidometrai skaitmeniniai. Kiekvienas panorėjęs negali pakeisti jų duomenis.
Anot Stasio, kai kurie naujų automobilių gamintojai kilometražus registruoja ABS sistemoje, automobilio paleidimo raktuose, kompiuteryje.
Jei spidometro rodmenys keičiami ko nors nežinant, galima pasidaryti didelės bėdos. Kartais automobilis gali iš viso nebeįsijungti.
Skaitmeninių spidometrų rodmenys keičiami tiesiog juos perprogramuojant. Tam reikalingos geros elektronikos žinios, specialūs kodai, kurie tinka ne visiems automobiliams.
Tai darbas, reikalaujantis kruopštumo ir išmanymo. Neteisingai programuojant galima sugadinti automobilį, o kartais seni spidometro duomenys atsikuria praėjus laiko tarpui.
Nauda ne tik pardavėjams
Spidometro duomenų koregavimu, anot Stasio, domisi ne tiktai automobilių turguje stovintys pardavėjai. Kartais vairuotojai, vairuojantys firmos automobilius, suka spidometrą į priekį. Taip vagiamas įmonės kuras savo reikmėms.
Kilometrų kiekį keisti suinteresuoti ir per sieną automobilius gabenantys asmenys. Kuo daugiau kilometrų, tuo mažiau reikia mokėti už gabenamą automobilį.
Gudriausieji spidometro duomenis koreguoja abiejose sienos pusėse. Įvažiuojant į šalį kilometrų padauginama. Šalyje prieš pardavimą spidometro rodmenys sumažinami.