AB „Smiltynės perkėla” planuoja nuo kitų metų sausio 1 d. nutraukti naktinius keltų reisus senojoje perkėloje. Tai susiję su tuo, jog bendrovė 2006-ųjų rudenį ketina pradėti eksploatuoti naują keltą, kuris iš šios perkėlos plukdys tik keleivius.
AB „Smiltynės perkėla” direktorius Algirdas Žukauskas patikino „Vakarų ekspresą”, kad kol kas naktiniai reisai senojoje perkėloje yra 24, 2 ir 5 val. Pasibaigus sezonui panaikintas tik vienas naktinis keltų reisas, buvęs vasarą. Tačiau, atsižvelgdama į senosios perkėlos perspektyvą, į pačių keleivių interesus, bendrovės administracija planuoja atsisakyti šių reisų. Tokį pasiūlymą ji nusiuntė Klaipėdos ir Neringos miestų savivaldybėms. Jeigu jos pritars, tai nuo kitų metų sausio 1 d. naktinių reisų senojoje perkėloje nebeliks, tačiau nuo tos pačios dienos ir tomis pačiomis valandomis jie atsiras naujojoje perkėloje.
Konkurse – 5 kompanijos
Pasak A. Žukausko, jeigu viskas vyks sėkmingai, naują keleivinį keltą ketinama pradėti eksploatuoti kitų metų rugsėjo mėnesį. Jau paskelbtas konkursas dėl naujo kelto, kuris plukdys keleivius senojoje perkėloje, statybos. Kas jį laimėjo, paaiškės gruodžio 20 d. Jame dalyvauja 5 kompanijos, ir tik viena iš Lietuvos – Vakarų laivų gamykla. Konkurso sąlygose reikajaujama pateikti techninį projektą.
Tarp konkurso dalyvių yra ir Bulgarijos Burgo laivų statykla, kuri statė naujuosius keltus „Neringa” ir „Baltija”, dirbančius naujojoje perkėloje, Norvegijos bei Olandijos kompanijos. Beje, direktorius „Neringa”, išdirbusia jau daugiau kaip metus, patenkintas – jokių gedimų. „Nebuvo nė karto nė nusičiaudėjusi”, – juokėsi jis.
Brangumas – gelbėjimosi priemonės
Senosios perkėlos keleivius ateityje aptarnaus vienas šaudyklinis keltas, plukdysiantis 700-800 žmonių. Jis per valandą darys keturis reisus, t. y. dirbs daugiau nei abu senieji keltai „Kintai” ir „Nida”. Pasak bendrovės direktoriaus, turint tokį naują keltą, kad ir kokie keleivių srautai būtų vasarą, problemų nekils. Žmonės bus keliami greičiau ir patogiau.
Naujieji keltai „Neringa” ir „Baltija”, dirbantys naujojoje perkėloje, kainavo apie 9 ir 11 mln. Lt, o keleivinis šaudyklis keltas, skirtas senajai perkėlai, kainuos dar brangiau. Jame turės būti dengti keleivių salonai, sėdimosios vietos. Turimuose naujuose keltuose yra tik du tualetai, o šaudykliniame tiek neužteks.
Tačiau labiausiai brangumo atžvilgiu skirsis pinigų, skiriamų gelbėjimosi priemonėms, kiekis. „Neringoje” ir „Baltijoje” galbėjimosi priemonių yra maždaug 100 žmonių, trečiajam naujamam keltui jų reikės apie 800. Vien gelbėjimosi liemnenės kainuos labai brangiai, jau nekalbant apie būtinus turėti gelbėjimosi plaustus.
Senuosius keltus, kuriems jau gerokai daugiau nei 30 metų, ketina parduoti, jeigu tik atsiras pirkėjų. „Smiltynės perkėlos” direktorius abejoja, kad „Nidą” pavyktų parduoti kaip keltą, o ne kaip metalo laužą. Neatmetama galimybė, jog gali atsirasti norinčiųjų juos įsigyti kaip atikvarinius. Jų varikliams jau 5 kartus buvo atliktas kapitalinis remontas, tad daugiau jų pagal techninius reikalavimus remontuoti nebegalima.
Paklaustas, kas bus, jeigu naujasis senosios pekėlos keltas sugestų, bendrovės direktorius patikino, kad jokių problemų dėl to nebus. Turėdami keturis keltus naujojoje perkėloje bet kada galės kelti žmones iš Šiaurės rago su kuriuo nors didžiuoju keltu.
Keleivių interesų nepažeis
Naujasis keltas kels tik keleivius, o mašinas – tik ekstremaliu atveju, pavyzdžiui, jeigu to prireiks greitosios pagalbos automobiliui. Todėl naktiniai reisai senojoje perkėloje, A. Žukausko manymu, bus visiškai nereikalingi. Beje, statistika rodo, jog ne sezono metu ir netgi vasarą, 2, 3 ar 5 val. žmonės keltais nesikelia. Nebent vienas kitas atvažiuoja su automobiliu.
Esant patvirtintam grafikui keltas privalo plaukti netgi tuščias. Dėl to bendrovė patiria ekonominių nuostolių. Todėl ir svarstoma, ar ne naudingiau būtų tuos naktinius reisus iš senosios perkėlos perkelti į naująją perkėlą. Šiaip ar taip joje keltams baigus darbą 23 val. vienas jų budi visą naktį.
„Žmonių interesai nebus pažeisti. Jų galimybės bus netgi didesnės. Senojoje perkėloje galima persikelti tik su lengvuoju automobiliu, o antrojoje – nors ir su sunkvežimiu. Jeigu žmogui preireiks keltis naktį, jis vis tiek kaip nors pasieks antrąją perkėlą. Todėl, bent jau pradėjus senojoje perkėloje dirbti naujam keltui, naktinių reisų joje tikrai nebebus, bet visi jie bus vykdomi naujojoje perkėloje”, – sako A. Žukauskas.
Vidmantas Mažokas