Rinkimų pinigų perdalijimas

Politinės reklamos draudimas radijuje ir televizijoje partijų nežaboto išlaidavimo problemos neišspręs. Eteryje gali padaugėti paslėptų liaupsių, be to, politikų milijonai plūstels į internetą ir spaudą.

Prieš kelias dienas Seimas priėmė pataisas, draudžiančias rinkimų kampanijos metu per radiją ir televiziją transliuoti politinių partijų vaizdo, garso klipus ir filmus. Politinę reklamą šiose žiniasklaidos priemonėse už valstybės biudžeto lėšas organizuos Vyriausioji rinkimų komisija (VRK). Šiam tikslui ketinama skirti apie 2 mln. litų, kurie greičiausiai bus išleisti politiniams debatams apmokėti.

Kai kurie ekspertai baiminasi, kad uždraudus vaizdo ir garso klipus eterio žiniasklaidoje padaugės paslėptos reklamos. Opozicijoje esantys politikai skundžiasi suvaržymais ir esą dirbtinai kuriamomis kliūtimis skleisti rinkėjams būtiną informaciją.

Suvaržymai – ne visiems

Pataisytas Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės įstatymas apynasrį uždėjo tik televizijoms ir radijo stotims. Politikų reklama internete ir spaudos puslapiuose liko naujųjų pataisų užribyje. Pasak VRK pirmininko Zenono Vaigausko, keisdamas įstatymą Seimas rėmėsi kai kurių užsienio šalių praktika. „Eteris kitose valstybėse yra suvokiamas kaip bendras nacionalinis turtas ir ten galima įpareigoti transliuotojus nemokamai skleisti politinę reklamą”, – aiškino VRK vadovas.

Z.Vaigauskas nemano, kad lyginant su internetine žiniasklaida ar spauda transliuotojai turėtų jaustis diskriminuojami. Tačiau tai, kad už įstatymo ribų buvo paliktos elektroninės erdvės, rinkimų prievaizdas laiko klaida. „Manau, kad prie interneto reikės sugrįžti. Tai – specifinė žiniasklaidos priemonė ir kai kurie portalai pagal reklamos pajamas pradeda lenkti radijo stotis. Reklamą spaudoje lengviau kontroliuoti”, – įsitikinęs jis.

Z.Vaigauskas mano, kad naujovės nesukėlė televizijų ir radijo stočių pasipriešinimo. „Svarstant įstatymą kilo tam tikrų abejonių. Anksčiau esame girdėję pasakymų, kad transliuotojai nėra Lietuvos priešai. Tačiau, susipažinę su kitų šalių patirtimi, jie, matyt, pakeitė nuomonę. Dauguma radijo ir televizijos vadovų nori užkirsti kelią korupcijai”, – mano jis.

Siūlys pakelti užpakalius

Politinės reklamos draudimas per rinkimų kampaniją sudavė smūgį ne tik transliuotojams, bet ir ryšių su visuomene (RSV) bei reklamos agentūroms. Daugumos jų atstovai tikina buvę iš anksto pasiruošę tokiam Seimo žingsniui. Tiesa, šioje aplinkoje sklando abejonių, ar tam gerai pasirengė pati naują tvarką palaiminusi valdžia. „Ar tikrai mūsų valstybėje sudarytos vienodos galimybės tiek naujiems politikams, tiek ir seniau susikūrusioms partijoms skelbti apie save žinias rinkėjams?” – klausė agentūros „PR Service/Edelman Affiliate” direktorius Linas Kontrimas.

RSV specialistai taip pat mano, kad be politinės reklamos prieš rinkimus likę politikai bandys surasti kitokių kelių į televizijas, todėl rinkimų prievaizdams teks susidurti su paslėpta reklama. „Klausimas, ar valstybinės institucijos yra pajėgios kontroliuoti ką tik priimto įstatymo įgyvendinimą”, – abejojo RSV agentūros „VIP Viešosios informacijos partneriai” direktorius Darius Gudelis.

Konsultuodami politikus, kaip pelnyti rinkėjų pasitikėjimą, ryšių su visuomene specialistai siūlo naujų reklamos formų. „Yra daug šiuolaikiškų, patrauklių ir veiksmingų formų, galinčių kompensuoti naująsias įstatymo pataisas”, – įsitikinęs D.Gudelis.

Jis mano, kad uždraudus rinkimų reklamą per televizijas, politikai turėtų daugiau dėmesio skirti tiesioginiam bendravimui su rinkėjais. „Televizija buvo gera priemonė patingėti linkusių politikų rankose, nuo šiol tokie bus priversti pakelti užpakalius ir tiesiogiai bendrauti su žmonėmis. Gelbės ne tik tiesioginės komunikacijos priemonės, bet taip pat internetas, telefonas, dalijamoji medžiaga ir, žinoma, spauda, kurioje reklama neapribota”, – dėstė RSV agentūros vadovas.

Ras kitų būdų

Atimta galimybė laisvai reklamuotis per televizijas ir radiją sukėlė galvos skausmą kai kurioms lėšų nestokojančioms partijoms. Kelios iš jų jau buvo investavusios šimtus tūkstančių litų į rinkiminių vaizdo ar garso klipų kūrimą.

Partijos „Tvarka ir teisingumas” pirmininkas Rolandas Paksas tokį Seimo sprendimą suvokė kaip skirtą jam ir jo vadovaujamai partijai. Esą, užkirsdama kelius reklamuotis, valdančioji dauguma siekia pakirsti kai kurias opozicines jėgas. „Tokius sprendimus vertinu labai linksmai. Matau, kad valdančioji viršūnėlė stengiasi uždrausti viską, ką būdamas partijos vadovu naudoju per rinkimų kampanijas”, – aiškino „tvarkiečių” lyderis.

R.Paksas įsitikinęs, kad jo vadovaujama partija dėl pakeistos reklamavimosi tvarkos jokio nuostolio nepatirs. „Viską, ką padarėme, jau parodėme, o kai įstatymas įsigalios – neberodysime. Darysime tai kitais būdais ir bet kuriuo atveju rinkimus laimėsime”, – įsitikinęs jis.

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Politika su žyma , , , , , , , , , , , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.