„Liučė čiuožia“ pagal Yaną Ross

„Sirenoms” nutilus, užsienio spektaklių paaštrinto žiūrovų dėmesio tikisi Oskaro Koršunovo/Vilniaus miesto teatras (OKT). Spalio 15, 16 ir 22, 23 dienomis bus pristatyta premjera, Lauros Sintijos Černiauskaitės „Liučė čiuožia”, režisierė Yana Ross (JAV). Spektaklio koprodiuseris – teatras „Domino”, šio teatro scenoje spektaklis ir bus vaidinamas.
Amerikietė režisierė Yana Ross Lietuvoje kuria jau antrą spektaklį. Pirmasis jos darbas lietuviškoje scenoje – gyvą atgarsį sukėlęs Elfriede‘s Jelinek „Bembilendas”, kurį praėjusį sezoną koprodiusavo Nacionalinis dramos teatras ir OKT. Y.Ross, rusų kilmės amerikiečių režisierė, baigė prestižinę Jeilio Universiteto dramos mokyklą, yra šio universiteto doktorantė, pati dėsto teatro disciplinas, dirba ir režisuoja Niujorke ir Berlyne, taip pat yra 2006-2007 metų Fulbrighto stipendiatė. Tarp jos pastarųjų metų darbų – Williamo Shakespeare‘o „Kaip jums patinka”, E.Jelinek „Miegančioji gražuolė”, Jean-Paulio Sartre‘o „Už uždarų durų”, Lola‘os Arias „Karalystė”.
Pjesę „Liučė čiuožia” Y.Ross pastebėjo prieš keleris metus Maskvos šiuolaikinės dramaturgijos festivalyje. Vienos talentingiausių jaunosios kartos lietuvių rašytojos Lauros Sintijos Černiauskaitės kūrinys netilpo į tuomet madingo „dokumentinio teatro” rėmus. „Tai pjesė, gimusi iš turtingos vaizduotės, iš turtingo dramaturgės vidaus pasaulio, o ne iš šiuolaikinių dramaturgų ugdymo seminarų,”- sako Yana Ross. L.S.Černiauskaitė, kaip dramaturgė debiutavusi 2000-aisiais pjese „Išlaisvinkite auksinį kumeliuką”, pjesę „Liučė čiuožia” publikavo 2003 metais to paties pavadinimo prozos ir dramaturgijos rinkinyje. Tais pat metais Valstybiniame jaunimo teatre „Liučę…” ėmėsi režisuoti Algirdas Latėnas. 2004-ais metais Maskvoje A.Kazancevo ir M.Roščino dramaturgijos ir režisūros centre ją režisavo Vladimiras Skvorcovas, o Berlyno teatrų festivalyje „Theatertreffen” pjesė „Liučė čiuožia” laimėjo pirmąją vietą
Yana Ross, sėkmingai režisavusi jokių dramaturgijos kanonų nepaisantį, atvirai antiteatrinį E.Jelinek „Bembilendą”, įtikino lietuvių žiūrovus sugebėjimu pajusti vidinę pjesės struktūrą ir sukurti jos sceninį variantą. Apie L.S.Černiauskaitės pjesę ji sakė: „Liučė čiuožia”, kokią ją matau ir jaučiu, man labiau primena šiuolaikinį scenarijų, matau ją kaip kinematografinius epizodus. Perėjimai iš praeities į dabartį, nuolatinės herojų vidinės paieškos, kelionė tam tikromis gyvenimo stotelėmis – visa tai labai kinematografiška, vizualu ir emocionalu. Gal net arčiau kinematografijos, nei dramaturgijos.” „Tai man primena vinjetę langų, į kuriuos žvilgčiodami matome poras, kurios vėliau tarsi biliardo kamuoliai išsilaksto, išsidėsto į trikampius, kitokias geometrines figūras, o įtampa tarp šių žmonių, nenutrūkstantys vidiniai ryšiai judina patį pjesės mechanizmą”.
Keleris metus vis sugrįždama prie šios pjesės, Y.Ross ketino ieškoti teatro Jungtinėse valstijose, kuriame galėtų ją pastatyti. Per tą laiką ji susipažino su Oskaru Koršunovu, 2005 metais režisavusiu „Liučę…” JAV su jaunais aktoriais, baigusiais Maskvos dailės teatro amerikiečių klasę. Laimingai susiklosčius aplinkybėms, parengusi „Bembilendo” premjerą, Yana Ross gavo pasiūlymą sukurti spektaklį pagal šią pjesę Vilniuje, bendradarbiaujant OKT/Vilniaus miesto teatrui ir „Domino”. („Liučė čiuožia” yra išskirtinis spektaklis lietuviškame kontekste, nes jį prodiusuoja du privatūs teatrai.)
„Padirbėti su šiuolaikiniu tekstu, labai gyvu, kuris pasakoja labai paprastą istoriją, epizodinę, gražią, jautrią, ir padaryti tai autoriaus gimtinėje, dirbti su originaliu tekstu – tai nuostabi galimybė” – sako Yana Ross. Lietuviška pjesė jai atrodo visiškai universali. „Šiuolaikinis žmogus iš pažiūros neturi jokių regimų problemų, paprastai jis turi viską, ko reikia išgyvenimui – nuo darbo iki šaldytuvo, kaip ir pas visus. Bet ko mums trūksta viduje – tai universalus klausimas. Nekalbame tik apie Lietuvą ar kokią kitą šalį – kalbame apie žmogaus sielą, apie moters ir vyro mąstymo specifiką, apie tai, kad savo praeitį nešamės su savimi kaip nešulius stotyje. Neišspręsti praeities klausimai iškelia naujus neišsprendžiamus klausimus dabarčiai” – kalba režisierė.
Spektakliui ji pasirinko beveik bendraamžių aktorių komandą: Rasą Samuolytę, Marių Jampolskį, Algirdą Gradauską, Aureliją Tamulytę, Darių Gumauską, Moniką Bičiūnaitę, Juditą Zareckaitę ir Petrą Lisauską. Scenografiją kūrė Marta Vosyliūtė, garso ir vaizdo dizaineris – Andrius Rugevičius, šviesų dailininkas – Vilius Vilutis.
Bilietus į spektaklį galima įsigyti bilietai.lt kasose.

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Kultūra su žyma , , , , , , , , , , .

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.