Naujo automobilio baubas

Sociologiniai tyrimai rodo, kad žmonėms Lietuvoje trūksta žinių apie prekybą naujomis mašinomis

Metų pradžioje rinkos tyrimų kompanija „Viseo” atliko Lietuvos didmiesčių gyventojų telefono apklausą apie automobilių pirkimo įpročius.

Tyrimą užsakiusios bendrovės „Vilniaus Vista” rinkodaros vadovo Justo Nekrošiaus teigimu, kai kurie atsakymai ir studijos išvados gerokai nustebino.

Pasirodo, kad žmonės nežino kai kurių elementarių dalykų apie naujus automobilius bei jų įsigijimo sąlygas.

Statistikos mįslės

J.Nekrošius pastebėjo, kad Lietuva daugelyje ūkio sričių lenkia kitas ES naujokes ar netgi šalis senbuves, todėl mūsiškė transporto parko struktūra šiame kontekste itin rėžia akį.

„Lietuvos keliuose važinėjančių automobilių vidutinis amžius viršija 10 metų. Pastarųjų metų pardavimo rezultatai rodo, kad pagal prekybą naujais automobiliais Europos Sąjungoje esame paskutinėje vietoje, nors nei plotu, nei gyventojų skaičiumi nesame mažiausia Sąjungos valstybė.

Antai nors Lietuvoje gyvena beveik tiek pat žmonių (3,42 mln.) kaip Latvijoje ir Estijoje kartu sudėjus (2,3 mln. ir 1,34 mln.), šiose dviejose kaimyninėse valstybėse drauge sudėjus naujų automobilių parduodama trigubai daugiau.

Lietuvoje vienam milijonui gyventojų 2005 metais teko vos 3911 naujų automobilių. Tuo tarpu Latvijoje du kartus daugiau – 8067 vnt., o Estijoje net 4 kartus daugiau – 16738 naujų automobilių vienam milijonui gyventojų”, – pastebėjo J.Nekrošius.

Esant santykinai mažiems naujų automobilių pardavimo skaičiams, rinkos rezultatams didelę įtaką turi pavieniai valstybinių institucijų, stambių kompanijų užsakymai.

„Įvykus vienam stambiam pardavimui, dauguma džiaugiasi neva augančia Lietuvos naujų automobilių rinka, tuo tarpu galime džiaugtis tik procentiniu padidėjimu, o ne bendru rinkos dydžiu”, – sakė „Vilniaus Vista” rinkodaros vadovas.

Nežino savo galimybių?

Analizuodami apklausos rezultatus autoverslininkai padarė keletą gana netikėtų prielaidų, kodėl Lietuvoje tokia vangi prekyba naujais keturračiais. J.Nekrošiaus manymu, daliai žmonių paprasčiausiai trūksta informacijos apie automobilių lizingą.

„Skeptiškai nusiteikusieji naujų automobilių atžvilgiu paprastai teigia uždirbantys pernelyg mažai, kad ryžtųsi įsigyti naują mašiną – taip atsakė 24 proc. apklaustųjų. Tačiau vidutinė mėnesio alga (bruto) Lietuvoje 2005-ųjų viduryje buvo 385 eurai, Latvijoje – 344 eurai, o Estijoje – 530 eurų. Pajamomis netgi lenkiame Latviją, o automobilių kaimyninėje valstybėje buvo nuperkama 38 proc. daugiau”, – konstatavo „Vilniaus Vista” darbuotojas.

Ypač dėmesį patraukė respondentų atsakymas į klausimą, kiek pinigų kiekvieną mėnesį jiems atrodytų racionalu skirti naujo automobilio pirkimui.

„Lietuvos didžiųjų miestų – Vilniaus, Kauno, Klaipėdos, Panevėžio ir Šiaulių gyventojams optimali mėnesinė lizingo įmoka įsigyjant naują automobilį – 470 Lt. Naujų automobilių turėtojai skirtų 969 Lt, o apynaujų – 540 Lt. Senesnių nei penkerių metų automobilių turėtojai naujai mašinai įsigyti iš šeimos biudžeto teigė galintys skirti 410 Lt. Kitaip tariant visi vidutines pajamas gaunantys gyventojai Lietuvoje (maždaug 801-1200 Lt vienam šeimos nariui) iš tiesų gali sau leisti iš šeimos biudžeto skirti sumą, kuri yra pakankama naujam automobiliui įsigyti”, – pastebėjo J.Nekrošius.

Jo teigimu, analizuojant apklausos išvadas nustebino ir tai kad, skirtingai nei kelionių, būsto ar buitinės technikos atveju, naujo automobilio lizingas nėra laikomas tinkama išeitimi. Susidaro įspūdis, kad vartotojai nežino, jog įsigyjant buitinę techniką, baldus ar keliones yra mokamos 2-3 kartus didesnės palūkanos, nei perkant automobilį. Pavyzdžiui, privačiam asmeniui norint lizingu įsigyti šaldytuvą yra mokamos 10-13 proc. palūkanos, o naują automobilį – vos 4,3 proc. palūkanos.

Pasak J.Nekrošiaus, visos šeimos, galinčios iš savo biudžeto skirti maždaug 600 litų automobiliui įsigyti, sumokėjusios maždaug 10 proc. pradinį įnašą lizingo bendrovei galėtų tą pačią dieną pradėti važinėti gerai sukomplektuotu kompaktinės klasės automobiliu, kurį išsimokėtų per penkerius metus.

„Žmonės nežino arba nesuvokia, kad naujo automobilio įsigijimo procesas reikalauja gerokai mažiau laiko ir pastangų nei perkant naudotą automobilį. Statistika ir šio tyrimo duomenys rodo, kad net ir prie dabartinio pajamų lygio yra didelis naujų automobilių rinkos potencialas. Išanalizavus į Lietuvą demografiniu požiūriu panašias Europos valstybes ir įvertinus ekonomikos vystymąsi, ateityje mūsų šalyje per metus turėtų būti parduodama apie 50 000 – 60 000 naujų automobilių. Tačiau artimiausiu metu padėtis greičiausiai keisis nežymiai. Naują automobilį ketina įsigyti vos 3 proc. apklaustųjų, apynaujį 2-5 metų senumo 27 proc., o didžioji dauguma – net 70 proc. senesnį nei 5 metų automobilį. Priimtiniausias mokėjimo už būsimą pirkinį būdas – mokėjimas visą sumą iš karto. 14 proc. ketina pasinaudoti lizingo paslauga, o 11 proc. imti vartojamąją paskolą automobiliui įsigyti”, – dėstė J.Nekrošius.

Mitai ir baimės

Beje, tyrimas parodė, jog jei lizingo bendrovės nereikalautų pradinio įnašo, jų paslaugomis pirkdami naują automobilį naudotųsi beveik kas antras (45 proc.) respondentas. Tiesa, beveik tiek pat (43 proc.) apklaustųjų teigė, jog jų nedomintų netgi lizingas be pradinio įnašo.

Tai rodo, jog iš esmės lietuviai tiesiog vengia būti kam nors skolingi ar įsipareigoję – 16,7 proc. sakė, kad toks statusas jiems yra nepriimtinas.

Tarp kitų pagrindinių priežasčių, verčiančių atsisakyti pagundos važinėti nauju automobiliu, apklausoje dalyvavę žmonės nurodė baimę permokėti už tokį pirkinį.

„Taip tvirtino maždaug 14 proc. respondentų. Tačiau analizuojant kitus veiksnius, kurie trukdo vystytis naujų automobilių rinkai išryškėjo ir keletas gerokai stebinančių dalykų. Pasirodo, jog dalis žmonių nuogąstauja, jog į Lietuvą importuojami prastesnės kokybės automobiliai, skirti trečiojo pasaulio šalims. Tai tikrai labai keistas mitas – kam specialiai gaminti prastesnius automobilius?” – sakė J.Nekrošius.

Kita vertus, labai maža dalis apklaustųjų sakė nenorintys naujo automobilio, nes baiminasi vagystės. Respondentai kaip pagrindinį naujo automobilio pranašumą įvardija gerą būklę, kuri sukelia mažiau problemų, mažiau genda nei naudotas automobilis. Tai sąlygoja važiavimą be rūpesčių. Todėl gera būklė įvardijamas kaip svarbiausias naujo automobilio privalumas ir yra pirmoje vietoje vardijant naujos transporto priemonės pranašumus.

Antroje vietoje – garantinis aptarnavimas, trečioje – komfortas. Ketvirtas pagal svarbą veiksnys naujo automobilio naudai yra tai, kad naujas daiktas savaime yra patrauklesnis. Kitas svarbus veiksnys – mažesnės kuro sąnaudos ir ekonomiškumas.

Rečiau respondentai kaip naujo automobilio privalumus vardijo geresnes komplektacijų pasirinkimo galimybes, ekologiškumą, geresnį statusą visuomenėje ir prestižą. Pastarasis faktas stebina, nes vyrauja stereotipas, kad dažnas lietuvis perka naują automobilį siekdamas pasipuikuoti prieš kaimyną.

Tyrimas patvirtino ir tai, kad pirkdami automobilį turguje ar pardavimo aikštelėje žmonės patiria daug streso: baiminasi dėl automobilio būklės, ieško pažįstamo specialisto, galinčio atrasti paslėptus defektus (ne paslaptis, kad dauguma į Lietuvą atvežami po stiprių avarijų). Dažniausiai įsigyjami ne tokie automobiliai, kokių norėtų pats pirkėjas, bet tokie, kokius siūlo perpardavinėtojai.

Tikisi pralaužti ledus

Tyrimo užsakovai teigė, jog išanalizavę pirmą kartą Lietuvoje atliktą tokio pobūdžio studiją, ketina imtis adekvačių veiksmų siekiant populiarinti naujus automobilius ir tikisi išjudinti ženkliai nuo kitų Europos Sąjungos šalių atsiliekančią rinką.

„Vidutinė naudoto automobilio kaina yra apie 10 000 Lt, kaip parodė tyrimas 90 proc. tokių automobilių įsigyjama mokant iš karto grynaisiais. Vadinasi, eidamas į turgų, pirkėjas tokią sumą jau turi susitaupęs.

Tikimės, kad pasiūlę pusę ar 60 proc. šios sumos kaip pradinį įnašą už naują gerai sukomplektuotą automobilį ir palankią mėnesinę įmoką, galime paskatinti pirkti naujus automobilius”, – teigė J.Nekrošius.

Pašnekovo teigimu, pirmieji veiksmai – parinkti optimalūs pasiūlymai įvairių klasių automobiliams įsigyti, kad žmogus galėtų palyginti ir planuoti savo išlaidas.

„Lietuvoje mėgstami gerai sukomplektuoti nauji automobiliai, todėl pradėdami šią akciją atidžiai parinkome tokius modelius, kuriuose būtų daug saugumo ir komforto įrangos: oro kondicionierius, CD grotuvas, „Metallic” dažai, oro pagalvės ir kita būtina įranga”, – sakė J.Nekrošius.

Mažų automobilių segmente bus siūlomas naujas 2006 modelio „Ford Fiesta” automobilis, turintis 5 durų kėbulą, su 1,3 litro darbo tūrio, 70 AG varikliu, oro kondicionieriumi, saugos oro pagalvėmis, CD grotuvu ir t.t. 5 metų lizingo laikotarpiui mėnesinė įmoka bus 485 Lt., o pradinis įnašas vos 4800 Lt. Galvojantiems apie didesnius automobilius bus siūlomi „Ford Focus” ir „Mazda3”, o vidutinės klasės mašinų gerbėjams – „Mazda6”.

„Nesame prieš naudotus automobilius ar prieš sąžiningai šiuo verslu užsiimančius ir apie galimas grėsmes perspėjančius pardavėjus, vartotojo teisė rinktis, ar pirkti naudotą automobilį pigiau, bet ir su nenumatytomis išlaidomis, ar naują”, – teigė projekto iniciatorius J.Nekrošius.

Pasak „Vilniaus Vista” rinkodaros vadovo, būtų nelogiška primygtinai brukti naujus automobilius visiems. Jo teigimu, viso labo siekiama, kad prieš priimdami galutinį sprendimą dėl mašinos įsigijimo žmonės apsilankytų naujų automobilių salone, pasikonsultuotų ir bent apsvarstytų visas alternatyvas.

Šis įrašas buvo paskelbtas kategorijoje Transportas su žyma , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , .

1 atsiliepimas į "Naujo automobilio baubas"

  1. xxl

    nieko gero is tos lietuvos, o kokie paprasto zmogelio atlyginimai, tebunie 800lt. tai gerokai daugiau nei minimumas,bet kas is to, tu nieko nesutaupai, o ka kalbet apie 5-6 simtus. tai pasityciojimas is zmoniu, valdininkai kraunasi milijonus, o mes parasti, net nesuvokiam kokie pinigai ten sukasi. taigi lietuvoje nera kas veikt, reiktu, kad dar bent milijonas darbingu zmoniu isvyktu, tada paziuretumem kas butu, dabar aukstesni sluoksniai naudojasi musu bejegiskumu, i akis mums geri, kad tik dirbtume sparciau, o tarp ju esame ignoruojami, mes jiems gyvuliai, kuriu jie nekencia, juk mes jiems kraunam didziulius pinigus, turetu mus gerbt, bet taip nera, nes zmones paprasciausiai bijo netekti darbo. nesenei gryzau is uzsienio, baigiu mokslus ir vel vaziuoju ir tikiuosi visam laikui, ten tavimi , svetimsaliu, valdzia rupinasi kur kas geriau nei lietuva su savais, ta patyriau savo kailiu. sekmes.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.